Waalse kilometerheffing op zwaar vervoer nefast voor vergroening

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Een aanpassing van de tarieven van de Waalse kilometerheffing stoot op forse kritiek in de transportsector. De beroepsfederaties laken de beslissing om de zwaarste trucks de grootste verhoging op te leggen. “Dit tart elke vergroeningslogica.”

De Waalse wegennetbeheerder Sofico liet een studie uitvoeren over de mogelijke uitbreiding en verhoging van tarieven van de kilometerheffing in Wallonië. Beroepsfederaties UPTR en Febetra vochten de plannen aan bij de Waalse regering, maar hun verzet mocht niet baten. Vanaf 1 juli 2023 veranderen de tarieven van de kilometerheffing in Wallonië.

Volkomen irrationeel

“Ondanks de oorlog in Oekraïne, de stijging van de olieprijzen en de huidige inflatie blijven de Waalse autoriteiten voet bij stuk houden”, zegt Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR. “Het mag duidelijk zijn dat dit een zuiver ideologische beslissing betreft die economisch irrationeel is en bijzonder nadelig is voor de Belgische kmo’s uit de transportsector.”

Hallucinant

Ook beroepsfederatie Febetra is in alle staten. “We zien in de aanpassing van de tarieven van de Waalse kilometerheffing een platte belastingverhoging die geen enkel effect zal hebben op de mobiliteit”, zegt Febetra-directeur Philippe Degraef. “De Waalse overheid beoogt maar één zaak: meer inkomsten genereren. Helemaal hallucinant is dat de properste vrachtwagens van meer dan 32 ton de meest forse tariefverhoging te slikken krijgen. Dat druist in tegen elke vergroeningslogica.”

Waalse kilometerheffing op zwaar vervoer nefast voor vergroening – Flows

Waalse kilometerheffing op zwaar vervoer nefast voor vergroening

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Een aanpassing van de tarieven van de Waalse kilometerheffing stoot op forse kritiek in de transportsector. De beroepsfederaties laken de beslissing om de zwaarste trucks de grootste verhoging op te leggen. “Dit tart elke vergroeningslogica.”

De Waalse wegennetbeheerder Sofico liet een studie uitvoeren over de mogelijke uitbreiding en verhoging van tarieven van de kilometerheffing in Wallonië. Beroepsfederaties UPTR en Febetra vochten de plannen aan bij de Waalse regering, maar hun verzet mocht niet baten. Vanaf 1 juli 2023 veranderen de tarieven van de kilometerheffing in Wallonië.

Volkomen irrationeel

“Ondanks de oorlog in Oekraïne, de stijging van de olieprijzen en de huidige inflatie blijven de Waalse autoriteiten voet bij stuk houden”, zegt Michaël Reul, secretaris-generaal van beroepsfederatie UPTR. “Het mag duidelijk zijn dat dit een zuiver ideologische beslissing betreft die economisch irrationeel is en bijzonder nadelig is voor de Belgische kmo’s uit de transportsector.”

Hallucinant

Ook beroepsfederatie Febetra is in alle staten. “We zien in de aanpassing van de tarieven van de Waalse kilometerheffing een platte belastingverhoging die geen enkel effect zal hebben op de mobiliteit”, zegt Febetra-directeur Philippe Degraef. “De Waalse overheid beoogt maar één zaak: meer inkomsten genereren. Helemaal hallucinant is dat de properste vrachtwagens van meer dan 32 ton de meest forse tariefverhoging te slikken krijgen. Dat druist in tegen elke vergroeningslogica.”