Meer vrachtvliegtuigen aan de grond en tarieven dalen snel

Nieuws, Transport
Melanie De Vrieze
Vrachtvliegtuig van CMA CGM Air Cargo
Vrachtvliegtuig van CMA CGM Air Cargo © CMA CGM Air Cargo

Enkele vrachtvliegtuigen van CMA CGM Air Cargo staan aan de grond. Ook bij andere bedrijven staat een deel van de vloot er werkloos bij. Dat is niet het enige probleem. De luchtvrachttarieven dalen sneller dan verwacht.

De luchtvrachtmaatschappij van CMA CGM, die vorig jaar opgericht werd, lijkt de aangeschafte A330-200F’s nauwelijks te gebruiken. Dat meldt Nieuwsblad Transport. Twee van de drie A33-200F’s staan geparkeerd op de luchthavens van Nîmes en Brussel. Het is niet duidelijk waarom de rederij de vliegtuigen niet gebruikt.

Businesscase klopt niet

Professor Wouter Dewulf, verbonden aan het departement Transport en Ruimtelijke Economie aan de UAntwerpen en aan Antwerp Management School, over de intrede van rederijen als Maersk, MSC en CMA CGM in de luchtvrachtmarkt: “Ze volgen allemaal dezelfde strategie door nieuwe vliegtuigen te kopen of te leasen die ze duur betalen en door mensen af te snoepen om die luchtvrachtdivisies op te zetten. Maar met vier vliegtuigen is het moeilijk om een rendabel netwerk op te zetten. En als je de beslissing om vliegtuigen in te zetten baseert op de huidige prijzen, zal je businesscase niet kloppen omdat de prijzen sowieso dalen.”

Besparingen

CMA CGM is trouwens niet de enige die vluchten uit de markt tussen Azië en de VS neemt. Verschillende luchtvaartmaatschappijen willen de dreigende overcapaciteit voor zijn. Volgens gegevensanalist Xeneta zullen zwakkere volumes en een hogere capaciteit volgend jaar leiden tot overcapaciteit in de luchtvrachtsector.

FedEx bijvoorbeeld houdt al vrachtvluchten aan de grond. Het koerierbedrijf schrapte in oktober acht tot negen dagelijkse internationale vluchten en ongeveer 23 binnenlandse vluchten. Op zijn website meldt het koerierbedrijf dat het vluchten terugschroeft en vliegtuigen tijdelijk in opslag zet om de dalende inkomsten uit de dalende vraag naar e-commerce te compenseren. Fedex wil zo 2,2 miljard tot 2,7 miljard dollar aan versnelde besparingen realiseren.

Volume daalt

Of dat helpt, is nog maar de vraag, zeker nu de prijzen razendsnel dalen. De beschikbare capaciteit in passagierstoestellen is aan het stijgen terwijl de vraag ongeveer gelijk blijft of zelfs daalt. De updates van de internationale luchtvrachtorganisatie IATA tonen aan dat de volumecijfers maand na maand dalen. De oorlog in Oekraïne, hoge inflatie, stijgende energiekosten, lage exportactiviteiten en het nijpende werknemerstekort hebben een nadelige invloed op de vrachtcapaciteit.

“Sinds mei, juni krijgen we een lager prijspeil”, zegt Dewulf. “De prijzen naar de Verenigde Staten zitten ongeveer op hetzelfde niveau als voor covid omdat de restricties daar sneller zijn opgeheven.”

De snelheid van de prijsdalingen hangt volgens Dewulf van een aantal parameters af. Dé vraag van één miljoen is wat China zal doen. “Het land is een grote exporteur. Wanneer China de grenzen opent, komen de passagiersvluchten terug en zullen de prijzen nog sterker dalen.”

—–

In het volgende Flowsmagazine — dat half december verschijnt — hebben we het met professor Dewulf uitgebreid over de uitdagingen in de luchtvrachtsector.