Scanfor start met bouw nieuw crossdockcenter in Gent

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Hulsdonk - Scanfor nieuwbouw
Hulsdonk – Scanfor nieuwbouw © Scanfor

Scanfor is met de bouw gestart van zijn nieuwe crossdockcenter in Gent. Het bedrijf liet eerder weten dat het de overslag van Wommelgem naar daar wil verhuizen omwille van de congestie in Antwerpen. De keuze viel op de logistieke zone in Hulsdonk.

De Scandinaviëspecialist liet eerder dit jaar weten dat de operationele taken door het fileleed van Wommelgem naar het Gentse zou verhuizen. ‘Voor onze trafieken naar Zweden en Noorwegen via Gent en Zeebrugge en naar Finland via Kallo, is Wommelgem niet langer de uitgelezen locatie”, zei toen Gino Van Leuven, de eigenaar van Scanfor. “Ook Zeebrugge en Kallo zijn vlotter bereikbaar vanuit North Sea Port. Zo geraken onze vrachtwagens sneller bij de ferrydiensten.”

Hulsdonk

De keuze van de nieuwe locatie viel op een concessie van 30.000 m² in Hulsdonk (Evenstuk 11), naast de site van DSV Solutions. Ze is op geen 4 kilometer gelegen van de DFDS-roroterminal aan het Mercatordok, wat belangrijke efficiëntiewinsten mogelijk maakt in het verkeer van en naar Göteborg. “Het nieuwe gebouw wordt 4.500 m² groot, tegen 3.500 m² vandaag in Wommelgem. Het zal zes laad- en loskaaien tellen en drie poorten. Daarnaast zal er plaats zijn voor zo’n honderd trailers. Het crossdockcenter zou in de toekomst uitgebreid kunnen worden, maar dat zou ten koste gaan van de parking”, legt Van Leuven uit.

Het nieuwe overslagmagazijn moet in principe in de loop van de zomer operationeel zijn. “Dat hopen we toch, want met de vertragingen die de bouw kent in de aanlevering van materialen, weet je helaas nooit”, voegt hij toe. De investering bedraagt zo’n 7 miljoen euro.

Het hoofdkantoor blijft in Wommelgem, omdat het personeel anders zelf geconfronteerd zou worden met de fileproblematiek. Voor een aantal administratieve taken komt er ook in Gent een kantoor.

Herbestemming

Wat met het huidige crossdockcenter in Wommelgem gebeurt, is nog niet beslist. “We bekijken of we er een nieuwe bestemming aan geven dan wel of we het bijvoorbeeld voor een klant kunnen gebruiken. De beslissing zal pas vallen nadat we Gent in gebruik genomen hebben”, zegt Van Leuven nog. Het gebouw behouden voor crossdockactiviteiten naar bijvoorbeeld Nederland of Duitsland, sluit hij alvast uit. “95% van ons crossdocking heeft betrekking op Scandinavië. En dan is Gent sowieso beter gelegen.”

Het nieuwe gebouw is niet de enige investering van Scanfor dit jaar. “Wij hebben onlangs 50 coil-opleggers gekocht, waarvan de eerste exemplaren nu geleverd worden. Zij brengen onze vloot op 750 trailers”, zegt hij nog.

Philippe Van Dooren