Werknemer bedrijf in haven Gent neemt ontslag wegens verkeerssituatie

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Verkeerssituatie North Sea Port Gent
Verkeerssituatie North Sea Port Gent © Wim Kempenaers/Voka

Laborant Gilles Windey heeft ontslag genomen bij zijn werkgever in de Gentse haven omdat hij zijn woon-werkverplaatsing met de fiets té gevaarlijk vindt. Hij vertelt over zijn vriend die het leven liet in het havenverkeer.

“Ik wil niet hetzelfde meemaken als mijn beste maat Seppe (die overleed in 2020 nadat hij met zijn fiets onder een vrachtwagen belandde, red.)”, getuigt Windey in Het Nieuwsblad. De twintiger vertrekt vanuit het centrum van Gent naar zijn werkgever in de Gentse haven. Hij beschrijft de gevaarlijke situatie waarin hij dagelijks terechtkomt. “Uit beide richtingen denderen de vrachtwagens voorbij. Tussen die vrachtwagens en de vangrail ligt een fietspad van amper 1,5 meter breed. Levensgevaarlijk, vooral wanneer twee vrachtwagens kruisen.” Door zijn verhaal te doen, wil Windey de beleidsmakers wakker schudden.

Meer dan zes instanties bevoegd

Ook werkgevers zijn zich bewust van het probleem. Voka/VeGHO (Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen) lanceerde deze maand nog maar pas een interactieve fietskaart om de zwarte verkeerspunten in de haven aan te kaarten en pleit voor een versnelde aanpak. “Dat er meer dan zes verschillende wegbeheerders of betrokken instanties in en rond het havengebied bevoegd zijn, maakt het niet eenvoudiger. We zullen alle betrokken instanties begin november uitnodigen voor een fietstocht doorheen het gebied. We willen samen kijken hoe dit aan te pakken”, liet gedelegeerd bestuurder Geert Moerman optekenen bij de voorstelling van de interactieve fietskaart.

Werk aan de winkel

Bij North Sea Port beseffen ze dat er nog veel werk aan de winkel is. “Wij weten heel goed dat de verkeersveiligheid beter moet, maar het oudste deel van de Gentse haven, het Grootdok, is zowat honderd jaar geleden aangelegd. Je merkt een groot verschil met een nieuwer deel als het Kluizendok waar 7,2 kilometer weg ligt, inclusief afgescheiden fietspaden. Een gebied van 9.000 hectare pak je niet op één dag aan”, zegt woordvoerder Johan Bresseleers. Hij bevestigt ook dat minister Lydia Peeters (Open Vld) werkt aan een oplossing om de fietsers ter hoogte van de Langerbruggekaai via de achterkant van de bedrijven te leiden.

Yannick De Spiegeleir