Gipsplaatafval van weg naar water op traject West-Vlaanderen – Kallo

Nieuws, Transport
Koen Heinen
In Kallo wordt het gipsplaatafval gerecycleerd tot nieuwe productiemateriaal
In Kallo wordt het gipsplaatafval gerecycleerd tot nieuwe productiemateriaal © New West Gypsum Recycling / Saint-Gobain

New West Gypsum Recycling, gipsplatenfabrikant Saint-Gobain en afvalintercommunale Imog starten een proefproject om afgedankte gipsplaten met de binnenvaart te vervoeren. Het traject loopt van het West-Vlaamse Moen naar de recyclagefabriek in Kallo.

Het van oorsprong Canadese New West Gypsym Recycling is gevestigd op de site van Saint-Gobain, het voormalige Gyproc, in Kallo. Het bedrijf recycleert al geruime tijd afgedankte gipsplaten voor Saint-Gobain, dat er nieuwe Gyprocgipsplaten van maakt volgens het ‘cradle-to-cradle’-principe.

Inzamelpunt

Beide bedrijven starten in samenwerking met de intergemeentelijke afvalbeheerder Imog en met de steun van Multimodaal Vlaanderen en het adviesbureau Rebel een proefproject om de afgedankte gipsplaten met de binnenvaart naar de recyclagefabriek in Kallo te vervoeren. Om die modal shift mogelijk te maken wordt op de site van Imog in het West-Vlaamse Moen een eerste regionaal inzamelpunt voor afgedankte gipsplaten geopend. Zowel particulieren als professionele recyclagebedrijven zullen er hun gipsplaten kunnen aanleveren. Vanuit Moen wordt het gipsafval met de binnenvaart vervoerd naar Kallo, waar de sites van Saint-Gobain en New West Gypsum gevestigd zijn. In de recylagefabriek worden de platen gerecycleerd om daarna terug in de productieketen van Saint-Gobain gebruikt te worden.

Uniek project

Philip Truijen, logistics manager Benelux bij Saint-Gobain, spreekt van een uniek project. “We zetten samen met onze partners in op de modal shift dankzij het gebruik van regionale inzamelpunten en het transport over water. Daarnaast recycleren we de gipsplaten op een hoogwaardige manier tot hetzelfde product. Saint-Gobain is de enige onderneming in de Benelux die dit momenteel doet”, legt hij uit.

Saint-Gobain vervoert al sinds 2012 materialen via het water in België, maar ook naar Amsterdam en Spanje. Nu komt daar ook het binnenlands transport naar Kallo bij. Per schip kan 400 ton herbruikbaar gips vervoerd worden. Als het proefproject succesvol is, gaat het om ongeveer 30.000 ton gipsafval, goed voor duizend vrachtwagenritten die vervangen worden door vervoer over water.

Uitbreiding

Multimodaal Vlaanderen, dat de verschillende partijen bij elkaar bracht, heeft de ambitie om gelijkaardige hubs op te zetten met andere intercommunales en bedrijven. De eerste gesprekken hiervoor lopen al.

“We zetten samen met het departement MOW (Departement Mobiliteit en Openbare Werken, red.) voluit in op de modal shift en op het uitbreiden van de inzamelpunten zodat het project verder in Vlaanderen kan worden uitgerold”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.

Oneindige recyclage

In België wordt jaarlijks ongeveer 60.000 ton gipsafval geproduceerd. New West Gypsum Recycling recycleert zoveel mogelijk van de afgedankte gipsplaten zodat er nieuwe van gemaakt kunnen worden. Dit ‘cradle-to-cradle’-principe zorgt ervoor dat gipsplaten eindeloos gerecycleerd kunnen worden.

Koen Heinen