Volta verwacht tegen 2025 verkoop van 27.000 e-trucks per jaar

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Volta Trucks
Volta Trucks © Volta Trucks

Volta Trucks lanceert drie nieuwe types elektrische vrachtwagens tussen 7,5 en 19 ton. De Britse start-up wil tegen 2025 27.000 e-trucks per jaar aan de man brengen. In ons land test VPD Transport & Logistics de Volta Zero (16 ton) in november uit.

Na de lancering van de Volta Zero van 16 ton maakt het Britse bedrijf nu bekend dat het tegen 2025 ook Volta Zero-modellen op de markt zal brengen van 7,5, 12 en een zwaardere variant van 19 ton. Met vier modellen en de ambitie om 27.000 elektrische vrachtwagens per jaar te verkopen lijkt het Britse bedrijf uit te groeien tot een volwaardige bouwer van e-trucks.

Met haar strategie speelt Volta in op de invoering van lage-emissiezones in steden. Zo mogen bedrijfsvoertuigen met dieselmotoren vanaf 2024 Parijs niet meer in. Naast andere Europese grootsteden mikt Volta ook op de Noord-Amerikaanse en Aziatische markt.

Prototypes

In ons land trekt VPD Transport & Logistics uit Asse al de kaart van de Volta e-trucks. Een test met twee prototypes werd door de coronacrisis al enkele malen uitgesteld en zou nu in november plaatsvinden. “De e-truck is nog niet op de markt, maar wij nemen deel aan een Europese proeftournee. Het is een interessante oefening om het verschil in TCO (total cost of ownership, red.) tussen een conventioneel voertuig en elektrische trucks te achterhalen”, zegt Dirk Van Peteghem, CEO van VPD Transport & Logistics. “De productie en levering van de Volta trucks komen tegen 2022 op gang.” VPD, dat onder meer transporten uitvoert voor meubelgigant Ikea, wil tegen 2025 tien tot vijftien elektrische vrachtwagens van Volta aan haar vloot toevoegen. Het investeerde eerder ook al in enkele elektrische bestelwagens. “Ook in onze steden zullen de voorwaarden van de lage emissiezones steeds strenger worden. Daar willen we nu al op anticiperen.”

Van Peteghem gelooft ook in de andere types die Volta nu wil introduceren. “Zeker voor stadsdistributie zijn lichtere vrachtwagens van 7,5 en 12 ton geschikt.”

Yannick De Spiegeleir