Trucksters innoveert met internationaal estafettetransport 

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Luis Bardaji, Gabor Balogh en Ramon Castro zijn de oprichters van het Spaanse Trucksters
Luis Bardaji, Gabor Balogh en Ramon Castro zijn de oprichters van het Spaanse Trucksters © Trucksters

De Spaanse start-up Trucksters doet zijn intrede in de Belgische transportwereld. Via een estafettesysteem, gebaseerd op big data, wil het de werkomstandigheden voor chauffeurs en ‘lead times’ van internationaal Full Truck Load-transport verbeteren.

Het verhaal van Trucksters begon in 2017 toen oprichters Luis Bardaji, Gabor Balogh en Ramon Castro op een Duitse snelwegparking aan de praat raakten met vrachtwagenchauffeurs. “Ze hoorden getuigenissen over hoe de chauffeurs weken van huis waren voor een internationaal transport en in hun cabine of duffe hotels overnachtten. Dat moet beter kunnen, dachten ze”, vertelt Grégory Truijens, die in ons land de salesafdeling leidt van de Spaanse start-up die in 2018 het levenslicht zag.

4×400 meter

Trucksters loodst via verschillende tussenstations internationale Full Truck Load (FTL)-transporten van de ene naar de andere Europese bestemming. Het werkt daarvoor samen met lokale transportfirma’s die exclusief voor Trucksters rijden. “Je kunt het vergelijken met een 4×400 meter in de atletiek. De chauffeurs geven het transport net als het stokje aan elkaar door. De trailers zijn van Trucksters, de trucks zijn van de lokale transportfirma’s. Door dit systeem kunnen de chauffeurs hun rij- en rusttijden respecteren en ’s avonds huiswaarts keren richting hun gezin.”

Wetenschappers

In het verleden waren er nog pogingen door transporteurs om een dergelijk systeem toe te passen, maar die botsten op de kostenefficiëntie. Om het financieel interessant te maken, moet de truck zowel op de heen- als de terugweg met een (nagenoeg) volle lading rijden. Ook daar heeft Trucksters iets op gevonden. Het doet daarvoor een beroep op een team van statistici en wetenschappers. “De oprichters hebben sterk geïnvesteerd in IT. Een derde van het personeel houdt zich bezig met die taak. Ze onderzoeken op basis van data welke routes in aanmerking komen voor het relais- of estafettesysteem”, verduidelijkt Truijens.

Trucksters verzorgt nu al ritten tussen ons land en Spanje. “Ook voor een nieuwe project voor ritten richting Polen en Italië voeren we gesprekken met een grote investeerder met zetel in België. De naam kunnen we pas vrijgeven als de onderhandelingen zijn afgerond.”

Yannick De Spiegeleir