Stijging dieselprijs met 23% drijft transportkost op

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Trucks in file - Ring Antwerpen
Trucks in file – Ring Antwerpen © Bart Timperman

Het maximumtarief van de dieselprijs ligt bijna een kwart hoger dan een jaar geleden. Het gevolg is dat de transportkost met 5% toeneemt. Beroepsfederatie TLV roept vervoerders op om de meerprijs door te rekenen via een dieselclausule.

TLV brak via sociale media een lans voor de dieselclausule. “We willen een signaal geven aan vervoerders én verladers om hen te herinneren aan de prijsstijging en de impact daarvan op de transportkost. Doorrekenen blijft de boodschap om de kosten onder controle te houden”, aldus TLV-directeur Lode Verkinderen.

Standvastig

Volgens Verkinderen past de gemiddelde vervoerder de dieselclausule nu al toe. “Zonder iedereen over dezelfde kam te scheren, merken we vooral van de kant van de verlader dat er al eens druk wordt gezet om prijsstijgingen niet door te rekenen, maar we roepen op om standvastig te zijn.”

Isabelle De Maegt, woordvoerder van beroepsfederatie Febetra, verwijst naar de dieselcrisis van 2000. “Toen is er een bewustzijn gegroeid over de impact van forse prijsstijgingen van diesel op de transportkost. Brandstof maakt gemiddelde een vijfde uit van het totale kostenplaatje van de vervoerders.  Er zijn toen lessen getrokken en sindsdien hanteren veel vervoerders de clausule. Het werkt overigens langs twee kanten. Bij een daling van de dieselprijs profiteren klanten daar ook van.”

Yannick De Spiegeleir