Lineas nog groter in Rotterdam na overname Independent Rail Partner

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Een locomotief van Independent Rail Partner onderweg met tankwagons in het Nederlandse Oss
Een locomotief van Independent Rail Partner onderweg met tankwagons in het Nederlandse Oss © Lineas

Spooroperator Lineas neemt de private Nederlandse operator Independent Rail Partner (IRP) over. Naast de hub in Antwerpen wil het bedrijf zo ook een hub in Rotterdam uitbouwen om van daaruit specifieke producten aan te bieden en verder te groeien.

Voor Lineas is het de eerste overname sinds de privatisering van het bedrijf en volgens CEO Geert Pauwels niet de laatste. “We zijn nu in een nieuwe fase aanbeland na de privatisering en de eerste groeifase. Nu willen we de modal shift op Europees niveau uitrollen. Via enerzijds de transformatie van het eigen bedrijf en anderzijds de verdere uitbreiding van het netwerk, schakelen we een versnelling hoger. De overname past binnen onze groeistrategie”, zegt Pauwels.

IRP

Het overgenomen bedrijf Independent Rail Partner (IRP) werd in 2011 opgericht en is gevestigd in het Nederlandse Zwijndrecht. Het realiseert een omzet van 14 miljoen euro met 35 medewerkers en is een expert op het gebied van first- en last-milediensten in de haven van Rotterdam. Daarnaast verbindt het de haven met de rest van Nederland. “Het is een lokale Nederlandse speler, een relatief klein bedrijf vergeleken met de 500 miljoen omzet en 2.000 werknemers van Lineas. Maar de overname is strategisch belangrijk. Wij waren al de tweede grootste speler in Nederland en worden nu nog groter. We kunnen nu onze producten ook vanuit een andere hub dan Antwerpen aanbieden. We werkten al goed samen, maar om echt in Rotterdam en Nederland uit te breiden, is meer dan een samenwerking nodig. In eerste instantie zullen we de klanten van IRP blijven bedienen. De naam IRP blijft voorlopig ook bestaan. De integratie van hun activiteiten in het Europese netwerk van Lineas zal hen in staat stellen om hun klanten nog betere oplossingen te bieden”, legt Pauwels uit.

Rotterdam

Lineas was al actief in de haven van Rotterdam. “Als Lineas hadden we daar al een eigen plek met een aantal sporen en locomotieven op het rangeerstation Kijfhoek. Ook IRP heeft daar zijn plek. Samen zullen we die vergroten en verbeteren in samenwerking met de Nederlandse spoornetbeheerder Prorail. We rijden ook al treinen door Nederland naar onder meer Zweden voor Volvo en nu hebben we daar ook een ‘foothold’”, zegt Pauwels. Het aandeel van het spoor in de modal split in Nederland is vergelijkbaar met België: zo’n 10%. Dat biedt nog ruimte voor groei volgens Pauwels.

Nieuwe verbindingen

Lineas wil vanuit Rotterdam ook een aantal nieuwe Green Xpress-verbindingen aanbieden. Het netwerk telt met de recente toevoeging van Vorarlberg in Oostenrijk en Polen ondertussen al 23 bestemmingen. “We hebben al een aantal verbindingen in gedachten en enkele bestemmingen die nu nog via Antwerpen lopen, zullen rechtstreeks vanuit Rotterdam aangeboden worden omdat dat efficiënter is. Ons motto luidt immers: degelijk, snel en betrouwbaar. We willen nog verder groeien en zullen ook vanuit Antwerpen nog nieuwe bestemmingen opstarten. We bieden nu al hinterlandconnecties voor containers aan vanuit de westelijke havens Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Moerdijk en Rotterdam”, onderstreept Pauwels.

Nog overnames

Dat er nog overnames komen, staat volgens de Lineastopman vast. Waar en wanneer is nog niet duidelijk, al laat Pauwels uitschijnen dat een overname in België het minst waarschijnlijk is. “België coveren we zelf. We hebben daar voldoende middelen en mensen. In Frankrijk en Duitsland daarentegen willen we onze eigen spooroperaties verder uitbouwen via overnames of partnerships. We willen niet de grootste zijn maar wel de beste”, besluit hij.

Koen Heinen