Veel boetes gsm achter stuur vrachtwagen: subsidie brengt soelaas

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Politiecontrole vrachtwagen (archief)
Politiecontrole vrachtwagen (archief) © Belga image - Eric Cornu

Bij een politiecontrole op ‘afleiding achter het stuur’ in de provincie Antwerpen kregen 432 vrachtwagenbestuurders en 127 chauffeurs van bestelwagens een bekeuring. Dat is een kwart van de 2.212 bekeurde chauffeurs.

In de week van 1 tot en met 7 maart voerden de politiediensten op verschillende plaatsen in provincie Antwerpen controles uit in het kader van de actie ‘afleiding achter het stuur’. Naast een onmiddellijke inning voor 184 bestuurders kregen ook 1.902 bestuurders een proces-verbaal voor gsm’en achter het stuur, waarvan 394 bestuurders van lichte vrachtwagens en 108 vrachtwagenbestuurders.

Ook bij andere vormen van afleiding dan de gsm of smartphone achter het stuur valt de hoge vertegenwoordiging van chauffeurs uit het wegvervoer op: van de 113 opgestelde pv’s zijn er iets meer dan de helft (57) voor bestuurders van vracht- en bestelwagens.

Boordcomputers

Transportfederatie Febetra is zich bewust van het probleem en schaarde zich in het verleden al onder meer achter de campagne ‘Beloofd’ van VSV Verkeerskunde specifiek op maat van de transportsector. “Als professionals op de weg hebben vrachtwagenbestuurders een voorbeeldfunctie. Sowieso wordt er in sommige vrachtwagens al gecommuniceerd via boordcomputers en we verwachten dat die uitrustingen steeds gangbaarder zullen worden”, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerder van Febetra.

Subsidies

“Wij maken er onze leden ook attent op dat ze subsidies kunnen aanvragen bij VLAIO om veiligheidssystemen in de cabine te plaatsen die aan het probleem tegemoet kunnen komen. Al moeten die voor 2021 wel nog goedgekeurd worden.” Zo bestaan er subsidies die tot 80% van de kosten terugbetalen voor systemen om het gsm-gebruik in een rijdende vrachtwagen te blokkeren (handenvrij bellen blijft toegelaten) en voor vast ingebouwde handsfreesystemen.

Onderzoek

Het Belgisch kenniscentrum voor Verkeersveiligheid VIAS verrichte al meermaals onderzoek naar het gebruik van de gsm en smartphone achter het stuur. Uit onderzoek uit 2014 bleek al dat het gsm-gebruik tijdens het rijden sterk verschilt naargelang het voertuigtype. Bestuurders van bestelwagens (5,6 %) en vrachtwagens (6,3 %) vertonen dat gedrag duidelijk vaker dan automobilisten (2,7 %). “Dezelfde vaststelling kwam voort uit een bevraging van driehonderd vrachtwagenbestuurders in 2016: vrachtwagenbestuurders zijn meer vatbaar voor afleiding, en gebruiken de gsm vaker tijdens het rijden dan andere weggebruikers”, zegt woordvoerder Stef Willems. Momenteel loopt ook nog een onderzoek van VIAS om via een camerasysteem het gsm-gebruik vast te leggen. Het onderzoek is nog niet afgelopen, maar ook daar zullen de resultaten ons een beter beeld kunnen geven”, besluit Willems.

Yannick De Spiegeleir