Eerste demo ‘platooning’ op openbare weg in Nederland

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De demo was georganiseerd door TLN en Scania Nederland. Het konvooi van drie combinaties vertrok vanaf de Scania-fabriek in Zwolle en legde een parcours af op de A28.

Naar aanleiding van de proef verklaarde minister Melanie Schultz van Haege (Infrastructuur) dat zelfrijdende voertuigen “grote kansen bieden om de mobiliteit makkelijker, veiliger en schoner te maken.” Daarom wil ze dat kennisinstellingen, bedrijven en overheid de ontwikkeling daadwerkelijk verder kunnen brengen. Eind januari ging men van start met de uitwerking van een wettelijk kader om praktijkproeven op de openbare weg mogelijk te maken. Die regelgeving is, in tegenstelling tot eerder berichten, nog niet klaar. Daarom ging het gisteren om een demo en werd voor de test een speciale ontheffing gegeven.

Vier aanvragen

Dat er interesse in Nederland bestaat, maakte Schultz duidelijk: sinds de aankondiging van de uitwerking van de nieuwe wet, zijn er al vier aanvragen ingediend, m.b.t zowel personenwagens als trucks. “In principe kan de sector morgen beginnen met proeven”, zei ze.

Ook in andere landen worden proeven voorbereid, waarbij Zweden en Duitsland koplopers zijn. Volgens Schultze is het dan ook nodig dat men vermijdt dat elk land andere voorwaarden uitwerkt en voorwaarden stelt voor de praktijkproeven. Zij neemt zich dan ook voor in de eerste helft van 2016, wanneer Nederland het Europese voorzitterschap waarneemt, dit punt op de agenda te plaatsen, alsook het onderling delen van de praktijkervaringen.

Platooning

Voorlopig bestaan er twee soorten zelfrijdende trucks. De eerste zijn volledig autonoom rijdende trucks, een soort AGV op de openbare weg zeg maar. Een aantal constructeurs, waaronder Mercedes-Benz en Volvo, werken hieraan. De tweede zijn trucks die in convooi (‘platooning’) rijden. De eerste rijdt en de andere volgen automatisch. Dat is wat gisteren in Nederland werd gedemonstreerd. In principe zijn deze combinaties zuiniger, veiliger en efficiënter dan conventioneel rijdende voertuigen.

De trucks zijn elektronisch gekoppeld (men spreekt soms over ‘digitale dissels’). De voorste vrachtwagen fungeert als leider voor de andere voertuigen. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Remt de eerste vrachtwagen in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt dan wordt er automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens.

De gebruikte technologie bestaat nu al voor een groot deel op commerciële schaal: het gaat om de Adaptive Cruise Control en het Emergency Braking System. Bij platooning gaat men een stap verder door de voertuigen volledig elektronisch aan elkaar te koppelen, zodat de chauffeur in de volgende wagens in principe niet meer achter het stuur hoeft te zitten, tenzij om het konvooi te vervoegen of te verlaten.

In de demo van TLN en Scania ging men gisteren nog niet voluit voor automatisch rijden, in die zin dat de controle over het stuur (nog) niet werd overgelaten aan de eerste truck. Scania werkt er nog aan, maar zou op vrij korte termijn ook hier klaar mee zijn.