Nederlandse ProRail teruggefloten met spoortoeslag voor 2025-2029
De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft het plan van spoornetbeheerder ProRail voor een toeslag op de rijpadvergoeding voor de periode 2025-2029 verworpen. De toeslag is niet in overeenstemming met de spoorcapaciteit.
Volgens ACM zal de spoorsector geen voordeel halen uit de toeslag en zegt open te staan voor nieuwe suggesties vanuit de industrie om een betrouwbare manier te vinden om een eerlijke toeslag uit te werken. Dat meldt Railfreight.com.
Industrie tevreden
De Nederlandse spoorindustrie vertegenwoordigd binnen RailGood, reageert tevreden op de beslissing van de ACM. Volgens de koepelorganisatie moet ProRail een voorbeeld nemen aan landen als Duitsland, Frankrijk en België waar zo’n toeslag niet bestaat. Als het de toeslag toch wil toepassen, moet er eerst een nieuwe studie vanaf nul gemaakt worden, die opnieuw moet voorgelegd worden aan ACM, stelt RailGood voor. De organisatie hoopt dat Nederland het voorbeeld volgt van Frankrijk en België en het de toeslag schrapt aangezien die in het verleden steeds werd gesubsidieerd. De politiek zou ook akkoord gaan om de toeslag te schrappen.
Voorstel
ProRail kwam met het voorstel voor een nieuwe berekeningsmethode voor de toeslag op vraag van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf voerde hiervoor een onderzoek uit om te weten of de markt zo’n toeslag zou kunnen dragen. De toeslag zou op jaarbasis zo’n 40 miljoen euro opleveren. ACM noemt de berekeningsmethode voor de prijselasticiteit onbetrouwbaar.