Samen met de scheepsbouwer Hanjin Heavy Industries wordt gewerkt aan een nieuw type containerschip van 16.300 teu dat op LNG zal kunnen varen.
DNV GL begeleidt al de bouw van zes schepen van 18.800 teu en elf van 14.500 teu door een andere Zuid-Koreaanse scheepsbouwer (Hyundai) voor UASC. Deze schepen zullen niet van in het begin op LNG kunnen varen, maar kunnen in zeer korte tijd omgebouwd worden.
Het 397 meter lange containerschip dat samen met Hanjin ontwikkeld wordt, is bestemd voor de trade tussen Azië en Europa. Het is de bedoeling dat het schip dat ook op gewone bunkerolie zal kunnen varen, 11.000 kubieke meter LNG kan inslaan als bunkers.
Batterijen
In Hamburg werd gisteren ook nog een nieuw type shortsea schip voorgesteld (foto) dat geen brandstof nodig heeft. Voor de aandrijving zouden immers batterijen gebruikt worden, die tijdens het verblijf in de haven worden opgeladen.
De afwezigheid van een grote motor maakt het mogelijk om dit schip zonder bemanning te laten varen omdat er geen nood is aan onderhoud van roterende machine-onderdelen. De dienstsnelheid blijft wel beperkt tot zes knopen en ook de autonomie van honderd zeemijl (185 kilometer) is niet bijzonder groot.