ONE start extra Baltische feederdienst
De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) start in mei een feederdienst naar Denemarken en Polen. Dat heeft gevolgen voor de Ibesco Service tussen Scandinavië en het Iberische schiereiland, die onderweg ook Antwerpen aanloopt.
De nieuwe feederdienst naar de Deense haven Fredericia en het Poolse Gdynia gaat medio mei van start onder de naam Scan Baltic Express (SBX). De twee Noord-Duitse havens Wilhelmshaven en Hamburg zullen als hub fungeren waar aansluiting is tussen de SBX-dienst en ONE’s wereldwijde netwerk.
Omdat Gdynia door de tweede Baltische shortseadienst bediend zal worden, verdwijnt die haven uit het vaarschema van de Ibesco Service (IBC). Zo komt er in de rotatie ruimte vrij voor nieuwe aanlopen in Kopenhagen en Helsinborg.
Noordzee Terminal
De IBC-dienst werd in 2017 door de Japanse rederij “K” Line gestart en maakt deel uit van het netwerk van ONE, omdat “K” Line alle lijnvaartactiviteiten bundelde in een joint venture met landgenoten NYK Line en Mitsui OSK Lines (MOL). In die shortseadienst varen op dit moment vier schepen met een capaciteit van 1.036 tot 1.708 teu, maar de twee kleinste – waaronder de ‘WES Gesa’ (zie foto) – gaan er binnenkort uit. Daarna zal de vloot uit vier eenheden van 1.436 tot 1.781 teu bestaan. Dat kwartet wordt in Antwerpen behandeld door PSA’s Noordzee Terminal (Kaai 913).
Het eerste schip dat de nieuwe Ibesco-rotatie zal volgen, is de ‘Penang Bridge’ van 1.708 teu. De reis zal op 11 mei in Leixoes beginnen en gaat verder langs Lissabon, London-Gateway en Rotterdam naar Göteborg, Aarhus, Kopenhagen en Helsinborg. Na de Scandinavische aanlopen zetten de schepen rechtstreeks koers naar Antwerpen om nadien na een tussenstop in Rotterdam (ECT Delta en Rotterdam World Gateway) terug naar Portugal te keren.