MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden in sleuteljaar 2024

Flowsmagazine, Scheepvaart
Te gast
Nathalie Balcaen
Nathalie Balcaen © MDK

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Administrateur-generaal Nathalie Balcaen licht toe waarom 2024 een sleuteljaar is voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De verkiezing van een nieuw Vlaams Parlement en de vorming van een nieuwe Vlaamse regering maken van 2024 een sleuteljaar voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, beter bekend als MDK. “De laatste jaren konden we veel realiseren, maar we moeten blijven vernieuwen,” steekt administrateur-generaal Nathalie Balcaen van wal. “Ik denk bijvoorbeeld aan de verdere vergroening.”

“We hebben nu al drie volledig elektrische schepen die echt wel een verschil maken. Onze afdeling VLOOT heeft nog meer groene ambities. Tegen 2030 willen we de CO2-uitstoot van onze schepen met 40% verminderen. In november won de jongste VLOOT-veerboot, de volledig elektrische ’Vaar-Wel Raveel’, een PUBLICA-award, een bekroning voor de meest inspirerende overheidsprojecten.”

“We konden ook veel knowhow opbouwen over de nieuwe generatie schepen. We hebben meer dan 45 vaartuigen waarop we nieuwe ‘smart shipping’-technologieën kunnen uitproberen. Samen met Nederland laten we op de Westerschelde al geruime tijd testen toe met technologie voor toekomstige autonome vaart. Ook hier moeten we op voortbouwen en voorzien in de gepaste wetgeving. Aan een versnelde overgang naar een volgende generatie ‘smart shipping’-schepen voor goederentransport in de EU werken we met volle overtuiging mee.”

Elektrificatie

Het is geen toeval dat de drie eerste operationele elektrische schepen van MDK veerboten zijn. “Gelet op de kleine afstanden die van oever tot oever worden afgelegd, is het elektrificeren van veerboten zeker haalbaar. Het bewijst ook dat personenvervoer over water een topprioriteit blijft van MDK. Zowel met onze veerdiensten als met De Waterbus, die in Antwerpen de bus- en tramdiensten van De Lijn aanvult. Toch is ons volgende elektrische project géén veerboot, maar een beloodsingschip. Kleiner dan een veerboot, maar wel veel sneller en wendbaarder. Ook onze andere beloodsingsschepen hopen we tijdens de volgende legislatuur te vernieuwen,” aldus Balcaen.

In 2023 konden voor het eerst mastodonten met een diepgang van 16 meter via de Schelde naar en van Antwerpen varen. “Mede dankzij onze loodsen en de mensen van Scheepvaartbegeleiding. We blijven dan ook een grote rol spelen in de nautische keten. Zo blijft onze dienst Vlaamse Hydrografie de Scheldebodem in kaart brengen. We willen onze dienstverlening verder uitbreiden en zullen samen met Nederland zorgen voor de volledige verkeersbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen.”

“En natuurlijk willen we  onze eigen organisatie blijven verbeteren. Het is daarbij cruciaal dat we niet alleen diepterecords verbreken, maar de toegang tot onze havens ook vlot, veilig en betrouwbaar houden, door meer te investeren in mensen, in materiaal en in de optimalisatie van de operationele organisatiestructuur”, aldus Balcaen.

MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden in sleuteljaar 2024 – Flows

MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden in sleuteljaar 2024

Flowsmagazine, Scheepvaart
Te gast
Nathalie Balcaen
Nathalie Balcaen © MDK

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Administrateur-generaal Nathalie Balcaen licht toe waarom 2024 een sleuteljaar is voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De verkiezing van een nieuw Vlaams Parlement en de vorming van een nieuwe Vlaamse regering maken van 2024 een sleuteljaar voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, beter bekend als MDK. “De laatste jaren konden we veel realiseren, maar we moeten blijven vernieuwen,” steekt administrateur-generaal Nathalie Balcaen van wal. “Ik denk bijvoorbeeld aan de verdere vergroening.”

“We hebben nu al drie volledig elektrische schepen die echt wel een verschil maken. Onze afdeling VLOOT heeft nog meer groene ambities. Tegen 2030 willen we de CO2-uitstoot van onze schepen met 40% verminderen. In november won de jongste VLOOT-veerboot, de volledig elektrische ’Vaar-Wel Raveel’, een PUBLICA-award, een bekroning voor de meest inspirerende overheidsprojecten.”

“We konden ook veel knowhow opbouwen over de nieuwe generatie schepen. We hebben meer dan 45 vaartuigen waarop we nieuwe ‘smart shipping’-technologieën kunnen uitproberen. Samen met Nederland laten we op de Westerschelde al geruime tijd testen toe met technologie voor toekomstige autonome vaart. Ook hier moeten we op voortbouwen en voorzien in de gepaste wetgeving. Aan een versnelde overgang naar een volgende generatie ‘smart shipping’-schepen voor goederentransport in de EU werken we met volle overtuiging mee.”

Elektrificatie

Het is geen toeval dat de drie eerste operationele elektrische schepen van MDK veerboten zijn. “Gelet op de kleine afstanden die van oever tot oever worden afgelegd, is het elektrificeren van veerboten zeker haalbaar. Het bewijst ook dat personenvervoer over water een topprioriteit blijft van MDK. Zowel met onze veerdiensten als met De Waterbus, die in Antwerpen de bus- en tramdiensten van De Lijn aanvult. Toch is ons volgende elektrische project géén veerboot, maar een beloodsingschip. Kleiner dan een veerboot, maar wel veel sneller en wendbaarder. Ook onze andere beloodsingsschepen hopen we tijdens de volgende legislatuur te vernieuwen,” aldus Balcaen.

In 2023 konden voor het eerst mastodonten met een diepgang van 16 meter via de Schelde naar en van Antwerpen varen. “Mede dankzij onze loodsen en de mensen van Scheepvaartbegeleiding. We blijven dan ook een grote rol spelen in de nautische keten. Zo blijft onze dienst Vlaamse Hydrografie de Scheldebodem in kaart brengen. We willen onze dienstverlening verder uitbreiden en zullen samen met Nederland zorgen voor de volledige verkeersbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen.”

“En natuurlijk willen we  onze eigen organisatie blijven verbeteren. Het is daarbij cruciaal dat we niet alleen diepterecords verbreken, maar de toegang tot onze havens ook vlot, veilig en betrouwbaar houden, door meer te investeren in mensen, in materiaal en in de optimalisatie van de operationele organisatiestructuur”, aldus Balcaen.