Maersk kiest werf voor methanolretrofit van schip van 15.282 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Maersk kiest Xinya voor eerste methanolretrofit
Maersk kiest Xinya voor eerste methanolretrofit © Zhousan Xinya Shipbuilding Co

De Deense rederij Maersk zal het containerschip ‘Maersk Halifax’ in China laten ombouwen zodat het op methanol kan varen. Het contract daarvoor werd op woensdag 18 oktober ondertekend bij Zhousan Xinya Shipbuilding Company.

Maersk heeft met de ‘Laura Maersk’ (2.136 teu) al een eerste schip in dienst met een dual-fuelmotor die zowel door gewone bunkerolie als door methanol kan aangedreven worden. In juni vorig jaar gaf de Deense carrier al aan dat het niet alleen nieuwe schepen op methanol wil laten bouwen, maar ook bestaande schepen wil laten ombouwen.

Het artikel daarover in Flows werd toen niet toevallig geïllustreerd met een foto van een schip van Maersks H-klasse van 15.282 teu. Van de elf schepen van dit type werd de ‘Maersk Halifax’ als eerste geselecteerd om uitgerust te worden met nieuwe brandstoftanks en een nieuwe dual-fuelmotor die de motorenbouwer MAN ontwikkeld heeft.

Bewogen geschiedenis

Eind september werd duidelijk dat de Chinese scheepswerf Xinya uit Zhoushan (bij Ningbo) de tender voor deze retrofit gewonnen heeft. Het contract werd vorige week tijdens een grootse ceremonie in Zhoushan officieel ondertekend door Brian Voldsgaard, senior purchasing director bij Maersk (zie foto).

De ‘Maersk Halifax’ is een schip met een bewogen geschiedenis. Het kwam in 2017 in de vaart onder de naam ‘Maersk Honam’. In maart 2018 werd het jonge schip getroffen door een explosie en een grote brand, die aan vijf bemanningsleden het leven kostte. Na de bluswerken bleek dat het volledige voorschip gesloopt moest worden.

Inspectiebeurt

Hyundai Heavy Industries voorzag het schip van een nieuwe boeg, zodat Maersk het containerschip in augustus 2019 opnieuw in de vaart kon nemen onder een nieuwe naam. De Deense carrier selecteerde uitgerekend dit schip omdat de volgende vijfjaarlijkse inspectiebeurt voor juli 2024 moet gebeuren. De verplichte droogdokbeurt zal dus samenvallen met de retrofit in Zhoushan.

De andere tien schepen van de H-klasse die in 2017 en 2018 in de vaart kwamen, moeten tegen 2027 en 2028 hun tienjaarlijkse inspectie door de China Classification Society (IACS) krijgen en worden dan mogelijk ook uitgerust met een nieuwe scheepsmotor.

Orderboek

Het orderboek van schepen op methanol van Maersk omvat momenteel zes schepen van 17.000 teu en twaalf van 16.200 teu, waarvan het eerste begin deze maand bij Hyundai Heavy Industries werd uitgedokt. Yangzijiang Shipbuilding zal tussen mei 2026 en april 2027 zes schepen van 9.000 teu op methanol aan Maersk opleveren. Er zijn wereldwijd al 136 schepen op methanol in aanbouw.

Maersk kiest werf voor methanolretrofit van schip van 15.282 teu – Flows

Maersk kiest werf voor methanolretrofit van schip van 15.282 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Maersk kiest Xinya voor eerste methanolretrofit
Maersk kiest Xinya voor eerste methanolretrofit © Zhousan Xinya Shipbuilding Co

De Deense rederij Maersk zal het containerschip ‘Maersk Halifax’ in China laten ombouwen zodat het op methanol kan varen. Het contract daarvoor werd op woensdag 18 oktober ondertekend bij Zhousan Xinya Shipbuilding Company.

Maersk heeft met de ‘Laura Maersk’ (2.136 teu) al een eerste schip in dienst met een dual-fuelmotor die zowel door gewone bunkerolie als door methanol kan aangedreven worden. In juni vorig jaar gaf de Deense carrier al aan dat het niet alleen nieuwe schepen op methanol wil laten bouwen, maar ook bestaande schepen wil laten ombouwen.

Het artikel daarover in Flows werd toen niet toevallig geïllustreerd met een foto van een schip van Maersks H-klasse van 15.282 teu. Van de elf schepen van dit type werd de ‘Maersk Halifax’ als eerste geselecteerd om uitgerust te worden met nieuwe brandstoftanks en een nieuwe dual-fuelmotor die de motorenbouwer MAN ontwikkeld heeft.

Bewogen geschiedenis

Eind september werd duidelijk dat de Chinese scheepswerf Xinya uit Zhoushan (bij Ningbo) de tender voor deze retrofit gewonnen heeft. Het contract werd vorige week tijdens een grootse ceremonie in Zhoushan officieel ondertekend door Brian Voldsgaard, senior purchasing director bij Maersk (zie foto).

De ‘Maersk Halifax’ is een schip met een bewogen geschiedenis. Het kwam in 2017 in de vaart onder de naam ‘Maersk Honam’. In maart 2018 werd het jonge schip getroffen door een explosie en een grote brand, die aan vijf bemanningsleden het leven kostte. Na de bluswerken bleek dat het volledige voorschip gesloopt moest worden.

Inspectiebeurt

Hyundai Heavy Industries voorzag het schip van een nieuwe boeg, zodat Maersk het containerschip in augustus 2019 opnieuw in de vaart kon nemen onder een nieuwe naam. De Deense carrier selecteerde uitgerekend dit schip omdat de volgende vijfjaarlijkse inspectiebeurt voor juli 2024 moet gebeuren. De verplichte droogdokbeurt zal dus samenvallen met de retrofit in Zhoushan.

De andere tien schepen van de H-klasse die in 2017 en 2018 in de vaart kwamen, moeten tegen 2027 en 2028 hun tienjaarlijkse inspectie door de China Classification Society (IACS) krijgen en worden dan mogelijk ook uitgerust met een nieuwe scheepsmotor.

Orderboek

Het orderboek van schepen op methanol van Maersk omvat momenteel zes schepen van 17.000 teu en twaalf van 16.200 teu, waarvan het eerste begin deze maand bij Hyundai Heavy Industries werd uitgedokt. Yangzijiang Shipbuilding zal tussen mei 2026 en april 2027 zes schepen van 9.000 teu op methanol aan Maersk opleveren. Er zijn wereldwijd al 136 schepen op methanol in aanbouw.