Maersk gooit methanolschepen in strijd voor autovervoer in containers

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol © Maersk

Maersk gooit zijn nieuwe containerschepen op groene methanol in de concurrentie voor autotransport, een segment waarin het bedrijf sinds anderhalf jaar diversificatie zoekt. Maar de argumenten over duurzaamheid botsen op scepsis van de rorosector.

In uitgerekend zijn thuisbasis Kopenhagen, presenteerde Maersk zijn aanbod voor duurzaam transport van auto’s in containers aan de conferentie van de Europese federatie van autologistiekers (ECG). “Sinds anderhalf jaar ontwikkelen we het vervoer van auto’s in containers”, zei Antonio Fondevilla, global vertical head of automotive van Maersk. “We willen niet de grootste autovervoerder van de wereld worden of de roro vervangen. Wij willen een aanvullende speler zijn.”

Als groot argument mikt Maersk op verduurzaming van de supplychains van grondstoffen, onderdelen en afgewerkte auto’s. In juni startte een langdurige samenwerkingsovereenkomst met Volvo Cars om het komende jaar met een vloot van 15.000 containers, 28.000 ton CO2-uitstoot te vermijden. “Dit najaar kwam op de Baltische Zee ons eerste schip op groene methanol in de vaart, zeven jaar sneller dan gepland. We ontdekten dat dit de beste oplossing voor het verminderen van de CO2-emissies ooit is.” Fondevilla maakte de vergelijking tussen een “klassiek rorotransport” en Maersks formule Eco Delivery Ocean, met een specifieke case voor drie auto’s in één container op het traject Rotterdam-Shanghai. “Wij kunnen de emissies met 89% reduceren en daarmee ook de milieukosten voor de klanten met 62% verminderen.”

Wanhoop constructeurs

“Laten we alsjeblieft geen appels met peren vergelijken”, reageert Bjorn Svenningsen, director sales & marketing van roro-operator United European Car Carriers (UECC). “Ook onze rorosector doet al jaren enorme investeringen voor een meer duurzame scheepvaart. UECC bijvoorbeeld vaart al lang op biodiesel. De vergelijking van Maersk met een oud roroschip op fossiele fuel met scrubbers, geeft geen correct beeld van onze huidige milieuprestaties.”

We zijn in een nieuwe tijd beland en de situatie van vroeger komt nooit meer terug

“Auto’s in containers verschepen is niet nieuw, maar het fenomeen groeit ten gevolge van te weinig capaciteit op de roromarkt, stijgende productie in China en dalende prijzen in de containermarkt. Roro biedt een vlottere behandeling maar toch kiezen autoconstructeurs nu ook voor containers uit wanhoop om hun producten naar de markt te kunnen krijgen. We zijn in een nieuwe tijd beland en de situatie van vroeger komt nooit meer terug. Maar er zitten veel ingrediënten in de mix om de roro nog duurzamer te maken.”

Pro en contra

“De keuze voor autovervoer in containers hangt ook af van hoe er praktisch mee omgegaan wordt. Er zijn uiteenlopende meningen over meer of minder risico op schade door verschillende manieren van stouwen met houten kaders, metalen rekken en andere lashingmethodes”, zegt Mike Sturgeon, executive director van ECG. “Bijvoorbeeld het Chinese merk MG stuurt steeds meer wagens voor Europa in containerschepen naar CSP Zeebrugge. Ze nemen er dan de extra moeite bij om die wagens vanop de terminal in de voorhaven te transporteren naar de autobehandelaars in de achterhaven.”

De huidige spanning op de rorocapaciteit zal binnenkort ook sterk verminderen. “In de orderboeken van de scheepswerven staan voor de komende twee jaar telkens vijftig nieuwe autoschepen. Het gaat bovendien om kanjers voor 7.000 of meer dan 9.000 wagens. En daarbij komen wellicht ook nieuwe Chinese autoschepen waar wij nog geen weet van hebben.”

Maersk gooit methanolschepen in strijd voor autovervoer in containers – Flows

Maersk gooit methanolschepen in strijd voor autovervoer in containers

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol © Maersk

Maersk gooit zijn nieuwe containerschepen op groene methanol in de concurrentie voor autotransport, een segment waarin het bedrijf sinds anderhalf jaar diversificatie zoekt. Maar de argumenten over duurzaamheid botsen op scepsis van de rorosector.

In uitgerekend zijn thuisbasis Kopenhagen, presenteerde Maersk zijn aanbod voor duurzaam transport van auto’s in containers aan de conferentie van de Europese federatie van autologistiekers (ECG). “Sinds anderhalf jaar ontwikkelen we het vervoer van auto’s in containers”, zei Antonio Fondevilla, global vertical head of automotive van Maersk. “We willen niet de grootste autovervoerder van de wereld worden of de roro vervangen. Wij willen een aanvullende speler zijn.”

Als groot argument mikt Maersk op verduurzaming van de supplychains van grondstoffen, onderdelen en afgewerkte auto’s. In juni startte een langdurige samenwerkingsovereenkomst met Volvo Cars om het komende jaar met een vloot van 15.000 containers, 28.000 ton CO2-uitstoot te vermijden. “Dit najaar kwam op de Baltische Zee ons eerste schip op groene methanol in de vaart, zeven jaar sneller dan gepland. We ontdekten dat dit de beste oplossing voor het verminderen van de CO2-emissies ooit is.” Fondevilla maakte de vergelijking tussen een “klassiek rorotransport” en Maersks formule Eco Delivery Ocean, met een specifieke case voor drie auto’s in één container op het traject Rotterdam-Shanghai. “Wij kunnen de emissies met 89% reduceren en daarmee ook de milieukosten voor de klanten met 62% verminderen.”

Wanhoop constructeurs

“Laten we alsjeblieft geen appels met peren vergelijken”, reageert Bjorn Svenningsen, director sales & marketing van roro-operator United European Car Carriers (UECC). “Ook onze rorosector doet al jaren enorme investeringen voor een meer duurzame scheepvaart. UECC bijvoorbeeld vaart al lang op biodiesel. De vergelijking van Maersk met een oud roroschip op fossiele fuel met scrubbers, geeft geen correct beeld van onze huidige milieuprestaties.”

We zijn in een nieuwe tijd beland en de situatie van vroeger komt nooit meer terug

“Auto’s in containers verschepen is niet nieuw, maar het fenomeen groeit ten gevolge van te weinig capaciteit op de roromarkt, stijgende productie in China en dalende prijzen in de containermarkt. Roro biedt een vlottere behandeling maar toch kiezen autoconstructeurs nu ook voor containers uit wanhoop om hun producten naar de markt te kunnen krijgen. We zijn in een nieuwe tijd beland en de situatie van vroeger komt nooit meer terug. Maar er zitten veel ingrediënten in de mix om de roro nog duurzamer te maken.”

Pro en contra

“De keuze voor autovervoer in containers hangt ook af van hoe er praktisch mee omgegaan wordt. Er zijn uiteenlopende meningen over meer of minder risico op schade door verschillende manieren van stouwen met houten kaders, metalen rekken en andere lashingmethodes”, zegt Mike Sturgeon, executive director van ECG. “Bijvoorbeeld het Chinese merk MG stuurt steeds meer wagens voor Europa in containerschepen naar CSP Zeebrugge. Ze nemen er dan de extra moeite bij om die wagens vanop de terminal in de voorhaven te transporteren naar de autobehandelaars in de achterhaven.”

De huidige spanning op de rorocapaciteit zal binnenkort ook sterk verminderen. “In de orderboeken van de scheepswerven staan voor de komende twee jaar telkens vijftig nieuwe autoschepen. Het gaat bovendien om kanjers voor 7.000 of meer dan 9.000 wagens. En daarbij komen wellicht ook nieuwe Chinese autoschepen waar wij nog geen weet van hebben.”