Maersk breidt vloot uit met nieuwbouw, charters en order

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Cleveland' van 15.516 teu
De ‘Maersk Cleveland’ van 15.516 teu © Seaspan

De Deense rederij Maersk heeft vorige week de nieuwe ‘Maersk Cleveland’ (15.516 teu) in de vaart genomen en twee schepen van ruim 13.000 teu gecharterd. De carrier uit Kopenhagen staat ook op het punt om een order te plaatsen.

Toen Maersk de strategische keuze maakte om een ‘global integrator van containerlogistiek’ te worden, werd duidelijk dat verdere groei zich vooral aan landzijde zou concentreren. De directie vond een vloot van ruim 4 miljoen teu groot genoeg en zou alleen nog nieuwe schepen bestellen die milieuvriendelijker zijn ter vervanging van oude tonnage.

Toen MSC begin januari 2022 Maersk inhaalde als grootste containerrederij ter wereld met een vloot van 4,28 miljoen teu, was het al duidelijk dat de rederij uit Genève dankzij een uitgebreid orderboek voor langere termijn de nieuwe marktleider zou blijven. Terwijl de vlootcapaciteit van MSC vandaag al ruim 5,5 miljoen teu bedraagt, is die van Maersk lichtjes gekrompen tot 4,15 miljoen teu. De voorbije jaren bleven de Denen opvallend afwezig op de tweedehands- en chartermarkt, maar daar is intussen toch wat verandering in gekomen.

Danaos

Deze week raakte bekend dat Maersk twee zusterschepen van de Griekse scheepseigenaar Danaos voor een periode van drie jaar huurt. Het gaat om de ‘Hyundai Speed’ en de ‘Hyundai Ambition’ van 13.092 teu, die tot nu toe in charter voor de Zuid-Koreaanse rederij HMM voeren. De Denen zullen per schip naar verluidt 51.500 dollar per dag aan Danaos betalen. Vorige maand huurde de Deense carrier ook al de ‘Thalassa Elpida’ (13.808 teu) voor een korte periode van drie maanden van de Duitse rederij Hapag-Lloyd.

Via de chartermarkt kan Maersk ook nieuwbouwschepen aan de vloot toevoegen. Op zaterdag 18 november vertrok de nieuwe ‘Maersk Cleveland’ (15.516 teu) op maidentrip voor de TP6/Pearl Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC op de trans-Pacific. Die nieuwbouw is het tweede schip uit een reeks van drie neopanamaxen die de Denen voor een langere periode van de Canadese scheepseigenaar Seaspan charteren. Het zusterschip ‘Maersk Charleston’ kwam al vorige zomer in de vaart.

Eigen order

Het derde schip zal begin februari onder de naam ‘Maersk Cincinnati’ op maidentrip vertrekken voor de AC-2 Service vanuit het Verre Oosten naar Mexico en de westkust van Zuid-Amerika. De nieuwe boten vervangen schepen van 13.000 teu die de Deense carrier laat doorschuiven naar een gezamenlijke dienst met CMA CGM tussen de Far East en West-Afrika.

Wat de eigen orders betreft, lijkt een bestelling voor twaalf schepen van 3.500 teu op methanol nu wel concreet te worden. Volgens doorgaans goed ingelichte bronnen zijn er daarvoor nog maar twee Chinese scheepswerven in de running. Het gaat om Wenchong Shipbuilding in Guangzhou en Yangzijiang Shipbuilding in Shanghai.

Maersk breidt vloot uit met nieuwbouw, charters en order – Flows

Maersk breidt vloot uit met nieuwbouw, charters en order

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Cleveland' van 15.516 teu
De ‘Maersk Cleveland’ van 15.516 teu © Seaspan

De Deense rederij Maersk heeft vorige week de nieuwe ‘Maersk Cleveland’ (15.516 teu) in de vaart genomen en twee schepen van ruim 13.000 teu gecharterd. De carrier uit Kopenhagen staat ook op het punt om een order te plaatsen.

Toen Maersk de strategische keuze maakte om een ‘global integrator van containerlogistiek’ te worden, werd duidelijk dat verdere groei zich vooral aan landzijde zou concentreren. De directie vond een vloot van ruim 4 miljoen teu groot genoeg en zou alleen nog nieuwe schepen bestellen die milieuvriendelijker zijn ter vervanging van oude tonnage.

Toen MSC begin januari 2022 Maersk inhaalde als grootste containerrederij ter wereld met een vloot van 4,28 miljoen teu, was het al duidelijk dat de rederij uit Genève dankzij een uitgebreid orderboek voor langere termijn de nieuwe marktleider zou blijven. Terwijl de vlootcapaciteit van MSC vandaag al ruim 5,5 miljoen teu bedraagt, is die van Maersk lichtjes gekrompen tot 4,15 miljoen teu. De voorbije jaren bleven de Denen opvallend afwezig op de tweedehands- en chartermarkt, maar daar is intussen toch wat verandering in gekomen.

Danaos

Deze week raakte bekend dat Maersk twee zusterschepen van de Griekse scheepseigenaar Danaos voor een periode van drie jaar huurt. Het gaat om de ‘Hyundai Speed’ en de ‘Hyundai Ambition’ van 13.092 teu, die tot nu toe in charter voor de Zuid-Koreaanse rederij HMM voeren. De Denen zullen per schip naar verluidt 51.500 dollar per dag aan Danaos betalen. Vorige maand huurde de Deense carrier ook al de ‘Thalassa Elpida’ (13.808 teu) voor een korte periode van drie maanden van de Duitse rederij Hapag-Lloyd.

Via de chartermarkt kan Maersk ook nieuwbouwschepen aan de vloot toevoegen. Op zaterdag 18 november vertrok de nieuwe ‘Maersk Cleveland’ (15.516 teu) op maidentrip voor de TP6/Pearl Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC op de trans-Pacific. Die nieuwbouw is het tweede schip uit een reeks van drie neopanamaxen die de Denen voor een langere periode van de Canadese scheepseigenaar Seaspan charteren. Het zusterschip ‘Maersk Charleston’ kwam al vorige zomer in de vaart.

Eigen order

Het derde schip zal begin februari onder de naam ‘Maersk Cincinnati’ op maidentrip vertrekken voor de AC-2 Service vanuit het Verre Oosten naar Mexico en de westkust van Zuid-Amerika. De nieuwe boten vervangen schepen van 13.000 teu die de Deense carrier laat doorschuiven naar een gezamenlijke dienst met CMA CGM tussen de Far East en West-Afrika.

Wat de eigen orders betreft, lijkt een bestelling voor twaalf schepen van 3.500 teu op methanol nu wel concreet te worden. Volgens doorgaans goed ingelichte bronnen zijn er daarvoor nog maar twee Chinese scheepswerven in de running. Het gaat om Wenchong Shipbuilding in Guangzhou en Yangzijiang Shipbuilding in Shanghai.