Eerste schip 16.200 teu op methanol voor Maersk uitgedokt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol © Maersk

In Ulsan werd vorige vrijdag 6 oktober op de scheepswerf Hyundai Heavy Industries Maersks eerste nieuwe schip van 16.200 teu op methanol uitgedokt. Deze nieuwbouw met werfnummer 3322 moet in januari 2024 in de vaart komen.

De Deense rederij had eind 2021 al een ‘artist impression’ van deze schepen gedeeld, waarbij het opviel dat het brughuis helemaal vooraan staat en dat er maar één schoorsteen is, die helemaal achteraan aan bakboord staat. Het idee achter het ontwerp is dat er tussen de brug en de achtersteven zoveel mogelijk containers hoog gestapeld kunnen worden, waarbij de schouw ook nog eens zo weinig mogelijk ruimte inneemt.

De eerste foto’s geven nu een beter beeld van de 350 meter lange en 53,3 meter brede schepen. Deze nieuwbouw wordt na de ‘Laura Maersk’ van 2.100 teu het tweede containerschip ter wereld met een dual-fuelmotor die door methanol kan aangedreven worden.

Feeder

Maersk heeft de onlangs gedoopte ‘Laura Maersk’ intussen aan het werk gezet. Volgens de Franse databank Alphaliner gaat de nieuwe Baltische feeder voortaan pendelen in een nieuwe wekelijkse shortseadienst vanuit Bremerhaven naar Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Kalundborg en opnieuw Bremerhaven. Een rondreis duurt zeven dagen, zodat één schip volstaat voor een wekelijkse afvaartfrequentie.

Vorige week werd duidelijk dat de Deense carrier zijn vloot van schepen die op methanol kunnen varen, nog verder wil uitbreiden. Behalve de twaalf schepen van 16.200 teu waarvan de eerste nu is uitgedokt, heeft Maersk nog zes grotere eenheden van 17.000 teu in aanbouw bij Hyundai Heavy Industries.

China

In juni van dit jaar gingen de Denen voor een order voor zes schepen van 9.000 teu op methanol nog aankloppen bij de Chinese scheepswerf Yangzijiang Shipbuilding. De bestelling waarover Maersk momenteel met een aantal scheepsbouwers onderhandelt, zou betrekking hebben op zo’n tien tot vijftien kleine containerschepen met een capaciteit van ongeveer 3.500 teu. Dat order zal wellicht ook in China geplaatst worden, maar daar zitten de orderboeken van sommige werven intussen wel al aardig vol.

Eerste schip 16.200 teu op methanol voor Maersk uitgedokt – Flows

Eerste schip 16.200 teu op methanol voor Maersk uitgedokt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol
Maersks eerste nieuwbouw van 16.200 teu op methanol © Maersk

In Ulsan werd vorige vrijdag 6 oktober op de scheepswerf Hyundai Heavy Industries Maersks eerste nieuwe schip van 16.200 teu op methanol uitgedokt. Deze nieuwbouw met werfnummer 3322 moet in januari 2024 in de vaart komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login