Winst Japanse ONE keldert met 91% in zeer volatiele containermarkt

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
De 'ONE Swan' (14.026 teu) uit de vloot van THE Alliance
De ‘ONE Swan’ (14.026) uit de vloot van THE Alliance © Stefan Verberckmoes

De Japanse containercarrier Ocean Network Express (ONE) behaalde in het eerste kwartaal van 2023 een nettowinst van 513 miljoen dollar. Dat is 91% minder dan hetzelfde kwartaal in 2022. Toen bedroeg de winst maar liefst 5,5 miljard dollar.

ONE, de gezamenlijke dochter van NYK, “K” Line en Mitsui OSK Lines (MOL), boekte in het eerste kwartaal van 2023, dat bij de Japanners van 1 april tot en met 31 juni loopt, een omzet van 3,8 miljard dollar. Dat is een daling van 58% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2022.

“De wereldwijde vraag naar vracht was van april tot juni aanzienlijk lager dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De oost-westroutes leden onder een daling van de vraag door de stagnerende detailhandel en consumptie in Europa en de VS als gevolg van hoge rentetarieven en inflatie”, aldus ONE in het financiële rapport.

Onder deze omstandigheden is het uiterst moeilijk om een redelijke voorspelling aan te kondigen

De onzekerheid in de containermarkt is zo groot dat de rederij het niet zinvol vindt om een prognose van de winstcijfers voor het volledige boekjaar 2023 (april 2023 tot en met maart 2024) te doen. “Onder deze omstandigheden is het uiterst moeilijk om een redelijke voorspelling aan te kondigen. ONE zet zich in om zijn prestaties te stabiliseren en tegelijkertijd flexibel te reageren op veranderingen in het bedrijfsklimaat”, luidt de verklaring.

Containermarkt radicaal veranderd

De financiële resultaten van ONE bevestigen de trend die verschillende concurrenten al hebben beschreven, namelijk dat de containermarkt radicaal is veranderd na 2022. Dat jaar was buitengewoon sterk in de nasleep van de COVID-19 pandemie. Dat geldt zowel voor de inkomsten als de winst.

Daling inkomsten CMA CGM

Ook de Franse rederij CMA CGM publiceerde zijn tweede kwartaalrapport. Het laat een aanzienlijke daling van de inkomsten zien. De omzet daalde op een jaar tijd van 19,5 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2022 naar 12,3 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2023 (-36,9%). De nettowinst kelderde van 7,6 miljard dollar naar 1,3 miljard dollar.

24.000 teu

In juni 2023 nam ONE het megamaxschip ‘ONE Innovation’ in ontvangst, het eerste in een reeks van zes schepen van 24.000 teu waarvoor de carrier langlopende charterovereenkomsten heeft afgesloten. De overige schepen zullen in de loop van 2023 aan de vloot worden toegevoegd.