Vrees voor veiligheid binnenvaart na Russische aanval op graanhavens

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Wachtende schepen Constanza
Wachtende schepen in de haven van Constanza © Fabian De Wachter

De European Barge Union (EBU) is bezorgd om de veiligheid van de bemanningen aan boord van de binnenschepen die actief zijn in graanexport uit Oekraïne na de recente Russische aanvallen. Ze roept de Europese Commissie op om maatregelen te nemen.

Nadat Rusland eerder de haven van Reni heeft gebombardeerd, werd begin deze week ook de haven van Ismajil aangevallen. Beide havens nabij de grens met Roemenië zijn belangrijke exporthavens voor Oekraïens graan en andere goederen. EBU is bezorgd over de continuïteit van die transporten. Via de zogenaamde Solidariteitsroute werd tussen mei 2022 en eind februari van dit jaar al 29 miljoen ton graan en oliezaad vervoerd. De helft daarvan werd aan boord van binnenschepen vervoerd via de Donau. Het is volgens EBU dankzij de Solidariteitsroute dat Oekraïne de nodige voeding, brandstof en humanitaire hulp kan importeren.

Op de spits gedreven

Na de bombardementen op de haven van Reni en de Zakotabrug hebben de meeste schepen zich teruggetrokken in Roemenië. Het bombardement op de haven van Ismajil eerder deze week heeft de situatie nog op de spits gedreven. De betrokken rederijen en schippers die tot nu toe deze vitale transporten voor de bevoorrading van belangrijke delen van de wereldbevolking voor hun rekening namen, kunnen niet langer instaan voor de veiligheid van hun bemanning, aldus EBU. In de nabije toekomst zullen de graantransporten dan ook sterk afhankelijk zijn van het al bestaande tekort aan varend personeel maar in toenemende mate ook van de bereidheid van de bemanningen om nog in die havens te opereren.

Risico

“EBU is zeer bezorgd over het risico dat de bemanningen onder deze omstandigheden lopen en veroordeelt de verwoestende aanvallen van Rusland op deze vitale infrastructuur. Dat brengt de toekomstige export van Oekraïens graan en oliezaad in het gedrang. Met de graanoogst in aantocht, kan dat een enorme impact hebben op de voedselvoorziening op de wereldmarkt”, benadrukt Philippe Grulois, voorzitter van EBU.

Oproep aan Europese Commissie

De betrokken binnenvaartondernemers zijn volgens EBU vastberaden om hun rol te blijven spelen in het ondersteunen van Oekraïne in deze moeilijke situatie. Eind vorige maand meldde de Vlaamse schipper Fabian De Wachter nog dat hij in Constanza (foto) lag te wachten om gelost te worden van een lading graan. Hij zou daarna doorvaren naar de haven van Reni, maar door de situatie daar bleef hij voorlopig in Roemenië.

De binnenvaartorganisatie roept de Europese Commissie (EC) op om de risico’s zo veel mogelijk te beperken en alles in het werk te stellen om de veiligheid van de bemanningen te bewerkstelligen. EBU rekent ook op de EC om alle verzekeringsdekking in de huidige situatie op zich te nemen en vraagt een oplossing  voor de aanslepende administratieve hinderpalen zoals onnodige fytosanitaire, veterinaire en douanecontroles.

Vrees voor veiligheid binnenvaart na Russische aanval op graanhavens – Flows

Vrees voor veiligheid binnenvaart na Russische aanval op graanhavens

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Wachtende schepen Constanza
Wachtende schepen in de haven van Constanza © Fabian De Wachter

De European Barge Union (EBU) is bezorgd om de veiligheid van de bemanningen aan boord van de binnenschepen die actief zijn in graanexport uit Oekraïne na de recente Russische aanvallen. Ze roept de Europese Commissie op om maatregelen te nemen.

Nadat Rusland eerder de haven van Reni heeft gebombardeerd, werd begin deze week ook de haven van Ismajil aangevallen. Beide havens nabij de grens met Roemenië zijn belangrijke exporthavens voor Oekraïens graan en andere goederen. EBU is bezorgd over de continuïteit van die transporten. Via de zogenaamde Solidariteitsroute werd tussen mei 2022 en eind februari van dit jaar al 29 miljoen ton graan en oliezaad vervoerd. De helft daarvan werd aan boord van binnenschepen vervoerd via de Donau. Het is volgens EBU dankzij de Solidariteitsroute dat Oekraïne de nodige voeding, brandstof en humanitaire hulp kan importeren.

Op de spits gedreven

Na de bombardementen op de haven van Reni en de Zakotabrug hebben de meeste schepen zich teruggetrokken in Roemenië. Het bombardement op de haven van Ismajil eerder deze week heeft de situatie nog op de spits gedreven. De betrokken rederijen en schippers die tot nu toe deze vitale transporten voor de bevoorrading van belangrijke delen van de wereldbevolking voor hun rekening namen, kunnen niet langer instaan voor de veiligheid van hun bemanning, aldus EBU. In de nabije toekomst zullen de graantransporten dan ook sterk afhankelijk zijn van het al bestaande tekort aan varend personeel maar in toenemende mate ook van de bereidheid van de bemanningen om nog in die havens te opereren.

Risico

“EBU is zeer bezorgd over het risico dat de bemanningen onder deze omstandigheden lopen en veroordeelt de verwoestende aanvallen van Rusland op deze vitale infrastructuur. Dat brengt de toekomstige export van Oekraïens graan en oliezaad in het gedrang. Met de graanoogst in aantocht, kan dat een enorme impact hebben op de voedselvoorziening op de wereldmarkt”, benadrukt Philippe Grulois, voorzitter van EBU.

Oproep aan Europese Commissie

De betrokken binnenvaartondernemers zijn volgens EBU vastberaden om hun rol te blijven spelen in het ondersteunen van Oekraïne in deze moeilijke situatie. Eind vorige maand meldde de Vlaamse schipper Fabian De Wachter nog dat hij in Constanza (foto) lag te wachten om gelost te worden van een lading graan. Hij zou daarna doorvaren naar de haven van Reni, maar door de situatie daar bleef hij voorlopig in Roemenië.

De binnenvaartorganisatie roept de Europese Commissie (EC) op om de risico’s zo veel mogelijk te beperken en alles in het werk te stellen om de veiligheid van de bemanningen te bewerkstelligen. EBU rekent ook op de EC om alle verzekeringsdekking in de huidige situatie op zich te nemen en vraagt een oplossing  voor de aanslepende administratieve hinderpalen zoals onnodige fytosanitaire, veterinaire en douanecontroles.