Moyson:”Nieuwe timing fusie eigen aan dit soort projecten”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Ondertekening fusie met Dirk De fauw en Annick Deridder - 12 februari 2021
Ondertekening fusie met Dirk De fauw en Annick Deridder – 12 februari 2021 © Belga - Nicolas Maeterlinck

De vertraging in het afronden van de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge heeft ook te maken met externe factoren, zegt Antwerps havenschepen De Ridder. Voor de private community primeert grondigheid op snelheid.

Antwerps havenschepen Annick De Ridder reageert op het nieuws dat de fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge pas in april zou worden afgerond: “Het integratietraject tussen de haven van Antwerpen en Zeebrugge is een erg intensief proces waarbij veel aspecten komen kijken. Daarnaast zijn we ook afhankelijk van externe factoren. Denk aan de behandeling van het fusiedecreet en een onderzoek door de Belgische Mededingingsautoriteit waarvan de voortgang van enkele andere werkpakketten binnen het integratietraject afhankelijk is. Net daarom spraken we bij de bekendmaking van de fusieplannen in februari 2021 van een integratietraject dat ongeveer een jaar in beslag zou nemen. We hopen dan ook volgend jaar rond april het integratietraject te kunnen afronden.”

Doordacht en volledig

De Antwerpse private havengemeenschap neemt akte van de vertraging. “Wij hebben ook vernomen dat de afronding van de fusie nu wordt voorzien voor april”, zegt Bernard Moyson, voorzitter van Alfaport Voka. “Dat is voor ons geen probleem. Het belangrijkste is dat de fusie doordacht en volledig wordt afgerond. Het is eigen aan dit soort projecten dat de timing soms moet worden herbekeken. Het plaatje moet volledig zijn, zodat alle win-wins goed kunnen worden afgeklopt en de fusiehaven van bij de start een goed geoliede machine kan zijn.” 

Wat met de vragen en ongerustheden die aan Zeebrugse kant blijven bij het uitrollen van de fusie? “Dat zijn vragen voor de partijen die deze fusie behartigen”, besluit Moyson. 

Michiel Leen