TS Lines jongste nieuwkomer in oost-westverkeer

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het containerschip 'TS Kaohsiung' van 1.808 teu
Het containerschip ‘TS Kaohsiung’ van 1.808 teu © TS Lines

De Taiwanese rederij TS Lines is een van de vele regionale Aziatische carriers die dit jaar de concurrentie met de grote carriers aangaan op de oost-westroutes. Met het vele geld dat daar verdiend wordt, kan TS Lines de vloot fors uitbreiden.

TS Lines is vorig weekend een wekelijkse dienst begonnen tussen de Chinese havens Nansha, Shekou, Shanghai en Qingdao enerzijds en Vancouver aan de Canadese westkust anderzijds. In die nieuwe NW1-loop op de trans-Pacific zal de Taiwanese rederij vijf schepen met een capaciteit van 1.750 tot 2.550 teu inzetten.

TS Lines volgt het voorbeeld van andere intra-Aziatische carriers zoals China United Lines (CULines), BAL Container line en onlangs ook Jianjing Shipping uit Shanghai. Omdat die regionale carriers relatief kleine schepen inzetten, vormen ze op de grote oost-westroutes nog geen grote bedreiging voor de drie mega-allianties, maar ze pikken wel meer dan een graantje mee en krijgen zo de kans om hun vloot fors uit te breiden.

Twintigste plaats

De vanuit Taipei gerunde rederij TS Lines vormt daarop geen uitzondering. Om minder afhankelijk te zijn van de chartermarkt waar de huurprijzen voor containerschepen astronomisch hoog zijn, bestelde TS Lines eerder dit jaar acht nieuwbouwschepen van 7.000 teu. Het orderboek omvat ook nog zeventien kleinere eenheden van 1.140 tot 2.900 teu.

In de top 100 van de databank Alphaliner staat TS Lines momenteel met een vloot van 45 schepen, die samen goed zijn voor een capaciteit van 97.597 teu, op een twintigste plaats. De Taiwanese rederij is ook actief op de tweedehandsmarkt, waar ze het schip ‘APL Austria’ van 6.350 teu kon kopen. Dat containerschip werd omgedoopt tot ‘TS Dubai’ en vaart nu als grootste schip van TS Lines in een lijndienst tussen China en Australië.

Tweede poging

Het is al de tweede keer dat TS Lines zich op de trans-Pacific waagt. In november 2010 ging de in 2001 opgerichte rederij een samenwerking aan met de Chinese partner Hainan PO Shipping, maar dat akkoord werd al eind 2011 verbroken en niet veel later ging Hainan PO Shipping failliet.

Het ladingaanbod en de tarieven tussen de Far East en de westkust van Noord-Amerika waren toen erg laag. Het contrast met de huidige situatie met zijn enorme havencongestie en torenhoge vrachtprijzen, kan dan ook niet groter zijn.

Stefan Verberckmoes