Transporteurs bezorgd over oplopende spanningen in file voor Kaai 913

Nieuws, Scheepvaart
Yannick De Spiegeleir
Aanrijding tussen twee vrachtwagens op kaai 913.
Aanrijding tussen twee vrachtwagens op kaai 913. © Ingezonden foto

De toenemende wachttijden en oplopende spanningen aan Kaai 913 van terminaloperator PSA baren de transporteurs zorgen. PSA zet extra medewerkers in om de situatie aan te pakken en doet een oproep om tijdsloten te respecteren.

Wachttijden die oplopen tot wel zes uur, chauffeurs die elkaar te lijf gaan of elkaar klemrijden. De spanningen lopen hoog op aan Kaai 913. Recent kwam het nog tot een aanrijding tussen twee vrachtwagens (foto). “De problemen met de aanmeldparking vormen een oud zeer, maar het loopt steeds vaker de spuigaten uit”, zegt Maarten Gommeren van transportbedrijf Fr. Gommeren. “Door de oplopende wachttijden koken de potjes van chauffeurs over. Ze gebruiken hun ellenbogen om elkaar voor te steken. Het wordt steeds moeilijker om chauffeurs te vinden die dit willen doen.”

Congestietoeslag

De wachttijden vertalen zich ook in hogere transportprijzen voor de klanten. “We rekenen momenteel een congestietoeslag aan voor ‘de 913’ en momenteel lijkt er geen beterschap in zicht”, geeft Gommeren aan.

Extra medewerkers

Terminaloperator PSA erkent de problemen aan Kaai 913. “Helaas moeten ook wij vaststellen dat er de laatste weken lange files ontstaan. Wij begrijpen dat deze situatie niet wenselijk is en dat het weegt op de transporteurs en hun chauffeurs”, zegt woordvoerder Vincent Thijs. “Het zijn voor iedereen in de logistieke sector uitdagende tijden en dus ook voor ons. Momenteel proberen we elke situatie zo snel mogelijk op te lossen door de nodige extra medewerkers in te zetten waar mogelijk. Door met afwijkende shiften te werken, zorgen we al voor een betere flow tijdens de shiftovergang tussen de eerste en tweede shift. Onze truckflow valt dus niet meer stil tijdens de pauzes en shiftovergang.”

Tijdslot

Enkele jaren geleden introduceerde PSA het ‘TAMS’-systeem voor een betere spreiding en vlotte afhandeling van de trucks. “Wij merken dat niet iedereen het tijdslot respecteert dat werd toegewezen. Daardoor ontstaan extra wachtrijen. De truckers die binnen het tijdslot komen, betalen hier de rekening van want zij staan samen aan te schuiven op de parking. Graag doen we dus nog een oproep om zich aan het toegewezen tijdslot te houden. Wij hopen uiteraard net als al de andere spelers uit de logistieke sector dat de disrupties in de logistieke sector zo snel mogelijk van de baan zijn.”

Yannick De Spiegeleir