Datum nieuwe sluis Zeebrugge helemaal verdronken in complexe procedure

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Vlaams minister Lydia Peeters in Zeebrugge
Vlaams minister Lydia Peeters in Zeebrugge © RJ

Het plan van de Vlaamse regering om in 2024 de nieuwe sluis in Zeebrugge te bouwen, is verdronken in de procedure ‘complex project’. Vlaams minister Peeters durft geen einddatum meer te noemen wegens de enorme hoeveelheid bijkomend onderzoekswerk.

‘Nieuwe Sluis Zeebrugge’ is het eerste project dat de procedure van de complexe projecten volgt en bevindt zich in de uitwerkingsfase. “De keerzijde van dit pionierschap is dat het projectteam tegen onverwachte zaken aanloopt”, meldt Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters (Open Vld). “Er moeten veel inrichtingsalternatieven onderzocht worden, maar dat vraagt meer tijd en studiewerk, terwijl de studiebureaus nu al overbevraagd zijn en ook met een krapte op de arbeidsmarkt kampen.”

Pas wanneer alle onderzoeksresultaten er zijn, kunnen alle inrichtingsalternatieven voor de Visartsluis en de omringende wegen met elkaar vergeleken worden. “De keuze van het inrichtingsalternatief verschuift daardoor naar eind 2022 (een jaar later, red.). Daarna volgen nog de detailstudies van onder meer de technische aspecten. Deze vertraging heeft ook een invloed op de volgende stappen. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de Vlaamse regering een projectbesluit kan nemen. Wel duidelijk is dat de uitvoeringsfase niet meer in deze legislatuur (2024) kan plaatsvinden,” zegt Peeters.

Gebrek aan mankracht voor studies

“Deze vertraging is bijzonder spijtig, maar we begrijpen het”, reageert CEO Tom Hautekiet van het havenbestuur van Zeebrugge. “Als eerste werf volgens de procedure van ‘complex project’ wordt proefondervindelijk vastgesteld dat bepaalde processen niet parallel kunnen plaatsvinden, maar pas na elkaar. Dit kost meer tijd dan voorzien. Anderzijds is de hoeveelheid onderzoekswerk voor dit project zodanig groot en is er ook een enorme algemene marktvraag naar studies. Daardoor kan zelfs het aangestelde consortium van de grootste studiebureaus Arcadis, Sweco en Tractebel niet voldoende mankracht voor Zeebrugge vrijmaken.”

“Het kabinet en de administratie durven er daarom niet langer een datum op te kleven. We onthouden vooral dat het project zelf niet in vraag gesteld wordt: de nood aan een nieuwe, tweede sluis blijft overeind en de locatie Visart blijft verankerd”, zegt Hautekiet.

Op de lange baan

Ondanks alle goede intenties van de minister en haar voorgangers, en de noeste arbeid van de administratie, is dit al het zoveelste jaar vertraging voor een project waarover al bijna twee decennia gepraat wordt. Peeters mag dan wel benadrukken dat de nieuwe sluis een prioriteit voor de haven van Zeebrugge en Vlaamse economie blijft, tussen nu en de uitwerkingsfase vallen nog maar eens verkiezingen (2024).

Het is dus koffiedik kijken wie in de volgende Vlaamse regering zal zetelen en of die partijen het huidige engagement onveranderd zullen verderzetten. De eerste spadesteek wordt nog maar eens op een onzekere lange baan geschoven, tot spijt van de havenbedrijven die hard naar een nieuwe, performante tweede sluis verlangen.

Roel Jacobus