CLdN neemt eerste roro op lng in ontvangst

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Faustine' van CLdN
De ‘Faustine’ van CLdN © Hyundai Mipo Dockyard

De Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Mipo Dockyard heeft het roroschip ‘Faustine’ opgeleverd aan de Luxemburgse rederij CLdN. Het is het vijfde schip uit een reeks van zes vrachters, maar wel het eerste dat ook op lng kan varen.

De ‘Faustine’ heeft net als de vier eerder opgeleverde zusterschepen een vrachtcapaciteit van 5.400 lijnmeter, goed voor 820 auto’s en 310 trailers. Het enige verschil tussen CLdN’s nieuwste aanwinst en de freighters die al in de vaart zijn, is de scheepsmotor die door zowel bunkerolie als vloeibaar aardgas kan worden aangedreven.

De lng-tank met een inhoud van 337 m3 werd op het hoofddek geplaatst, zodat de bunkeroperaties in Zeebrugge of Rotterdam zowel per schip als vrachtwagen kunnen gebeuren. De oplevering van de ‘Faustine’ is ook voor Hyundai Mipo een primeur, omdat dit het eerste in Korea gebouwde roroschip op lng is.

De ‘Faustine’ zet momenteel koers naar de Chinese haven Tianjin en wordt later dit jaar in Europa verwacht. De zusterschepen ‘Laureline’ en ‘Ysaline’ varen momenteel tussen Rotterdam en Killingholme, terwijl de ‘Sixtine’ en ‘Hermine’ Zeebrugge als uitvalsbasis hebben. De ‘Sixtine’ vaart beurtelings op Dublin en Killingholme, terwijl de ‘Hermine’ de Zweedse dienst naar Göteborg verzekert.

Stefan Verberckmoes