Recordcongestie in Californië treft lijnvaart wereldwijd

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De haven van Long Beach
De haven van Long Beach © POLB

Er lagen nooit eerder zoveel grote containerschepen voor anker te wachten om te lossen in Los Angeles of Long Beach. Die Californische congestieproblemen hebben ook gevolgen voor alle andere grote vaargebieden, inclusief de Europese routes.

Vorige zondag, 29 augustus, lagen er zevenenveertig containerschepen te wachten op een ligplaats in Los Angeles of Long Beach. Daarmee werd het vorige record van veertig eenheden uit februari gebroken. Omdat alle plaatsen in de ankerzone van de San Pedro Bay ingenomen zijn, moeten schepen noodgedwongen in de buurt blijven dobberen tot er een plaats vrijkomt.

Voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie lagen er volgens de Marine Exchange van Zuid-Californië gemiddeld zestien schepen per dag in de zusterhavens van Los Angeles en Long Beach en was het eerder zeldzaam dat er een schip voor anker moest gaan. Vorige zondag lagen er 76 schepen, waarvan 29 aan een terminal en 47 op zee.

Piekseizoen

Omdat het piekseizoen van de Chinese export naar de Verenigde Staten nog maar net begonnen is en er geen reservecapaciteit in het Californische havencomplex beschikbaar is, zullen de wachttijden de komende weken nog problematischer worden. De prognoses voor de komende weken luiden dat er nog eens een derde meer lading onderweg is op de schepen die momenteel de Stille Oceaan oversteken.

Hoe meer schepen vast komen te zitten in de file in San Pedro Bay, hoe meer tonnage de carriers nodig hebben om alle lading vervoerd te krijgen. Die extra schepen worden dan weggehaald op andere vaarroutes. Zo zet COSCO Shipping Lines vanaf deze week een eerste megamax in in een dienst op Long Beach. Deze ‘Cosco Shipping Aquarius’ van 19.273 teu voer tot vorige week nog tussen het Verre en Midden-Oosten.

Tarieven

Het belangrijkste gevolg van de zware congestie in Noord-Amerika geldt voor de tarieven. Het tekort aan schepen en lege containers zal nog groter worden, wat betekent dat de al torenhoge tarieven op de spotmarkt de komende maanden zeker nog niet zullen dalen. Tussen het Verre Oosten en Noord-Europa evolueren de spottarieven al richting 15.000 dollar per 40’ container. De meeste carriers verwachten dat de markt minstens tot in de eerste helft van volgend jaar erg gespannen zal blijven.

Stefan Verberckmoes