Eerste signalen dat lijnvaartmarkt weer aantrekt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
TRF PARTICI in ZIM charter
De ‘TRF Partici’ (3.534 teu) in charter voor ZIM © Henk Claeys

Op de chartermarkt willen rederijen opnieuw meer betalen voor schepen omdat ze meer vertrouwen krijgen in de toekomst. Het ladingaanbod begint weer te groeien en in China zijn de spottarieven vorige week op de meeste belangrijke vaargebieden gestegen.

Vorige maand kwamen er nog tegenstrijdige signalen uit de lijnvaartmarkt. De spottarieven bleven lichtjes dalen, maar op de chartermarkt werden de weinig beschikbare schepen snel verhuurd en begon de Alphaliner-charterindex voor het eerst sinds juni 2022 weer merkbaar te stijgen.

Ondanks het feit dat er bijzonder veel nieuwe capaciteit in aanbouw is, blijft de jacht op chaterschepen intens. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat Regional Container Lines bereid is om het panamaxschip ‘Synergy Keelung’ van 4.253 teu meteen voor twee jaar te huren aan een tarief van 23.000 dollar per dag. Dat is 5% meer dan wat zo’n schip tot voor kort voor een charter van een jaar kon krijgen.

SCFI

Intussen geeft ook de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) aan dat het tij gekeerd lijkt. Deze index geeft de evolutie van de spottarieven voor Chinese exportlading weer en steeg in twee weken tijd van 908 naar 957 punten. De tariefverhogingen zijn nog relatief beperkt tussen China en Europa, maar al sterker tussen China en Noord-Amerika.

Het gemiddelde tarief voor het transport van een 40’-container op spotbasis tussen Shanghai en Noord-Europa steeg vorige week met 28 dollar naar 1.754 dollar/feu (+1,6%). Tussen Shanghai en de Westmed bedraagt dat tarief nu 3.242 dollar/feu (+1,2%).

Trans-Pacific

De grootste stijging viel te noteren op de trans-Pacific, waar een spottransport vanuit Shanghai naar Los Angeles of Long Beach nu 1.292 dollar per 40’-container kost (+12,5%), terwijl dat tussen Shanghai en New York nu 2.147 dollar is (+6,8%). Ook tussen Shanghai en Santos gingen de spotvrachten omhoog (+5,6%).

Eerste signalen dat lijnvaartmarkt weer aantrekt – Flows

Eerste signalen dat lijnvaartmarkt weer aantrekt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
TRF PARTICI in ZIM charter
De ‘TRF Partici’ (3.534 teu) in charter voor ZIM © Henk Claeys

Op de chartermarkt willen rederijen opnieuw meer betalen voor schepen omdat ze meer vertrouwen krijgen in de toekomst. Het ladingaanbod begint weer te groeien en in China zijn de spottarieven vorige week op de meeste belangrijke vaargebieden gestegen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login