J. De Smedt (BIM): “We zijn apetrots op het DNV-GL-label van Greenbar”

Flowsmagazine, Varia
Julie Desmet
Jeroen De Smedt
Jeroen De Smedt © Julie Desmet

De Antwerpse agentuur Belgo-Iberian Maritime (BIM) pakt uit met Greenbar. Sinds de lancering van het duurzame stuwmateriaal voor het vervoer van steel coils in 2020, maken transporteurs gretig gebruik van die kunststofvariant. Deze bijdrage kunt u ook lezen in het Flowsmagazine van november 2023.

Voor de ‘dunnage’, het opvulmateriaal dat wordt gebruikt om scheepsladingen mee vast te zetten, wordt vaak hout of ander afbraakmateriaal gebruikt. Belgo-Iberian Maritime (BIM) riep Greenbar in het leven als alternatief voor stuwhout voor skidded (‘eye to sky’) en no skidded (‘eye to side’) rollen staal. Met dat hout kunnen ongemerkt schadelijke organismen zoals boorwormen meereizen. Al het stuwhout dat van buiten de Verenigde Staten wordt geïmporteerd, moet daarom altijd behandeld zijn volgens de ISPM 15-standaard (richtlijnen in de internationale handel voor de reglementering van verpakkingsmaterialen gemaakt van hout). “Ondanks een verplichte hittebehandeling bestaat de kans dat er nog altijd insecten in het hout aanwezig blijven”, vertelt Jeroen De Smedt, operations manager bij BIM.

Dure claims

“Het gebeurde regelmatig dat er aan boord van de ‘Clipperschepen’ – dat zijn de bulkcarriers die varen in de staaldienst van de Deense rederij Clipper – nog beestjes in het stuwhout werden ontdekt in het Amerikaanse Houston en dat de lading naar Antwerpen werd teruggestuurd. Dat leidde tot dure claims voor onze klanten”, gaat hij verder. “De CEO van Clipper Steel, Peter Svensson, vroeg mij daarom in 2018 om op zoek te gaan naar een alternatief voor stuwhout.”

Getriggerd door die uitdaging, speurde De Smedt – die is afgestudeerd als industrieel ingenieur – de markt af naar verschillende soorten kunststoffen die aan specifieke voorwaarden voldoen. “Je moet een lichte maar stevige kunststof vinden die meermaals kan worden gebruikt en een hogere wrijvingsweerstand heeft dan hout. Bovendien moet het soortelijk gewicht aanvaardbaar zijn, moet de kunststof zeer samendrukbaar zijn, de kunststof mag geen water of vocht opnemen en moet UV-bestendig zijn. We vonden het ook heel belangrijk om een circulair product af te leveren en dus uitsluitend met herbruikbare materialen te werken.”

Drie jaar zoeken

Na drie jaar zoeken vond BIM het geschikte materiaal: een thermoplastisch elastomeer (synthetische rubber) die de naam ‘Greenbar’ kreeg. “We hadden het geluk dat we de juiste mensen zijn tegengekomen. Ik kwam in contact met een burgerlijk ingenieur chemie die alle eigenschappen van kunststoffen kent”, zegt De Smedt. “We hebben eerst een statische test uitgevoerd door het prototype onder een rol staal van 25 ton te plaatsen in een magazijn. Na een maand waren de textuur en structuur onveranderd. In februari 2020 zijn we gestart met dynamische testen met ladingen staal aan boord van het Clipperschip ‘Sunrise’, dat naar Camden in de Verenigde Staten voer.”

Eind 2020 kwam het eerste grote order binnen en bestelde Clipper 3.500 meter Greenbars. “Nog geen zes maanden later plaatste Clipper een bestelling van maar liefst 100.000 meter”, vertelt De Smedt verder. “De laatste maanden stromen de aanvragen binnen. Onder meer Grimaldi, Haeger & Schmidt Logistics en Tata Steel Europe zijn Greenbar nu volop aan het uitproberen.”

Lees verder onder de foto.

Stuwadoors gaan graag aan de slag met Greenbar.
Stuwadoors gaan graag aan de slag met Greenbar.

Parketvloer

Greenbar lijkt wat op een parketvloer: de stroken zijn 165 cm lang, 1 cm dik en ze zijn in de breedte aanpasbaar. Er zijn drie stroken nodig om een rol staal te stutten. Greenbar is groengekleurd – als knipoog naar zijn duurzame karakter – maar het materiaal is ook in andere kleuren verkrijgbaar. “Elke klant kan een gepersonaliseerde kleur kiezen. De Canadese rederij Fednav bijvoorbeeld koos voor blauw om zich gemakkelijk te kunnen onderscheiden van andere vervoerders die Greenbar toepassen.”

DNV-GL geverifieerd

De resultaten zijn veelbelovend. “Greenbar gaat heel lang mee, vervormt niet en is schoner om mee te werken dan hout”, gaat De Smedt verder. “Stuwadoors zijn de meest kritische, maar ook de meest eerlijke mensen aan boord van een zeeschip. Ik hoor van hen dat ze er graag mee aan de slag gaan en dat er nog geen enkele lat is gescheurd of in tweeën is gebroken. De plooibaarheid wordt ook als een voordeel gezien.”

BIM bezit het patent op het gebruik van het materiaal aan boord van zeeschepen, maar de Greenbars kunnen ook perfect dienen voor transport in treinwagons en zelfs als anti-slipmatten in trucks. Sinds kort is Greenbar DNV-GL–geverifieerd (DNV is een classificatiemaatschappij voor schepen en offshore-installaties en een van de grootste certificatie-instellingen wereldwijd). Daarmee voldoet het product internationaal aan de kwaliteitseisen. “Daar zijn we apetrots op”, zegt hij. “In een volgende fase bekijken we of we ook de houten keggen, waarmee rollen staal en lang ijzer worden vastgeklemd, kunnen vervangen door een duurzame kunststofvariant.”

Op de vraag hoe de Greenbars precies zijn samengesteld, houdt BIM de lippen stijf op elkaar. “Dat blijft een goed bewaard geheim”, besluit De Smedt.

Allround

BIM is een klassieke allroundagentuur. Het bedrijf treedt op als boekingsagent, scheeps-agentschap, begeleidt scheepsoperaties met zijn eigen supercargo’s en ondersteunt maritieme projecten. Het bedrijf handelt vooral in stukgoed en heeft heel wat staal- en baggerbedrijven als klant. BIM vertegenwoordigt onder meer de Deense rederij Clipper. Clippers staaldienst biedt maandelijkse afvaarten aan tussen Antwerpen en de oostkust van de Verenigde Staten, de Golf van Mexico en Mexico zelf. De bulkcarriers of ‘Clipperschepen’ vertrekken vanuit PSA Breakbulk aan het Churchilldok.

LEES OOK
J. De Smedt (BIM): “We zijn apetrots op het DNV-GL-label van Greenbar” – Flows

J. De Smedt (BIM): “We zijn apetrots op het DNV-GL-label van Greenbar”

Flowsmagazine, Varia
Julie Desmet
Jeroen De Smedt
Jeroen De Smedt © Julie Desmet

De Antwerpse agentuur Belgo-Iberian Maritime (BIM) pakt uit met Greenbar. Sinds de lancering van het duurzame stuwmateriaal voor het vervoer van steel coils in 2020, maken transporteurs gretig gebruik van die kunststofvariant. Deze bijdrage kunt u ook lezen in het Flowsmagazine van november 2023.

Voor de ‘dunnage’, het opvulmateriaal dat wordt gebruikt om scheepsladingen mee vast te zetten, wordt vaak hout of ander afbraakmateriaal gebruikt. Belgo-Iberian Maritime (BIM) riep Greenbar in het leven als alternatief voor stuwhout voor skidded (‘eye to sky’) en no skidded (‘eye to side’) rollen staal. Met dat hout kunnen ongemerkt schadelijke organismen zoals boorwormen meereizen. Al het stuwhout dat van buiten de Verenigde Staten wordt geïmporteerd, moet daarom altijd behandeld zijn volgens de ISPM 15-standaard (richtlijnen in de internationale handel voor de reglementering van verpakkingsmaterialen gemaakt van hout). “Ondanks een verplichte hittebehandeling bestaat de kans dat er nog altijd insecten in het hout aanwezig blijven”, vertelt Jeroen De Smedt, operations manager bij BIM.

Dure claims

“Het gebeurde regelmatig dat er aan boord van de ‘Clipperschepen’ – dat zijn de bulkcarriers die varen in de staaldienst van de Deense rederij Clipper – nog beestjes in het stuwhout werden ontdekt in het Amerikaanse Houston en dat de lading naar Antwerpen werd teruggestuurd. Dat leidde tot dure claims voor onze klanten”, gaat hij verder. “De CEO van Clipper Steel, Peter Svensson, vroeg mij daarom in 2018 om op zoek te gaan naar een alternatief voor stuwhout.”

Getriggerd door die uitdaging, speurde De Smedt – die is afgestudeerd als industrieel ingenieur – de markt af naar verschillende soorten kunststoffen die aan specifieke voorwaarden voldoen. “Je moet een lichte maar stevige kunststof vinden die meermaals kan worden gebruikt en een hogere wrijvingsweerstand heeft dan hout. Bovendien moet het soortelijk gewicht aanvaardbaar zijn, moet de kunststof zeer samendrukbaar zijn, de kunststof mag geen water of vocht opnemen en moet UV-bestendig zijn. We vonden het ook heel belangrijk om een circulair product af te leveren en dus uitsluitend met herbruikbare materialen te werken.”

Drie jaar zoeken

Na drie jaar zoeken vond BIM het geschikte materiaal: een thermoplastisch elastomeer (synthetische rubber) die de naam ‘Greenbar’ kreeg. “We hadden het geluk dat we de juiste mensen zijn tegengekomen. Ik kwam in contact met een burgerlijk ingenieur chemie die alle eigenschappen van kunststoffen kent”, zegt De Smedt. “We hebben eerst een statische test uitgevoerd door het prototype onder een rol staal van 25 ton te plaatsen in een magazijn. Na een maand waren de textuur en structuur onveranderd. In februari 2020 zijn we gestart met dynamische testen met ladingen staal aan boord van het Clipperschip ‘Sunrise’, dat naar Camden in de Verenigde Staten voer.”

Eind 2020 kwam het eerste grote order binnen en bestelde Clipper 3.500 meter Greenbars. “Nog geen zes maanden later plaatste Clipper een bestelling van maar liefst 100.000 meter”, vertelt De Smedt verder. “De laatste maanden stromen de aanvragen binnen. Onder meer Grimaldi, Haeger & Schmidt Logistics en Tata Steel Europe zijn Greenbar nu volop aan het uitproberen.”

Lees verder onder de foto.

Stuwadoors gaan graag aan de slag met Greenbar.
Stuwadoors gaan graag aan de slag met Greenbar.

Parketvloer

Greenbar lijkt wat op een parketvloer: de stroken zijn 165 cm lang, 1 cm dik en ze zijn in de breedte aanpasbaar. Er zijn drie stroken nodig om een rol staal te stutten. Greenbar is groengekleurd – als knipoog naar zijn duurzame karakter – maar het materiaal is ook in andere kleuren verkrijgbaar. “Elke klant kan een gepersonaliseerde kleur kiezen. De Canadese rederij Fednav bijvoorbeeld koos voor blauw om zich gemakkelijk te kunnen onderscheiden van andere vervoerders die Greenbar toepassen.”

DNV-GL geverifieerd

De resultaten zijn veelbelovend. “Greenbar gaat heel lang mee, vervormt niet en is schoner om mee te werken dan hout”, gaat De Smedt verder. “Stuwadoors zijn de meest kritische, maar ook de meest eerlijke mensen aan boord van een zeeschip. Ik hoor van hen dat ze er graag mee aan de slag gaan en dat er nog geen enkele lat is gescheurd of in tweeën is gebroken. De plooibaarheid wordt ook als een voordeel gezien.”

BIM bezit het patent op het gebruik van het materiaal aan boord van zeeschepen, maar de Greenbars kunnen ook perfect dienen voor transport in treinwagons en zelfs als anti-slipmatten in trucks. Sinds kort is Greenbar DNV-GL–geverifieerd (DNV is een classificatiemaatschappij voor schepen en offshore-installaties en een van de grootste certificatie-instellingen wereldwijd). Daarmee voldoet het product internationaal aan de kwaliteitseisen. “Daar zijn we apetrots op”, zegt hij. “In een volgende fase bekijken we of we ook de houten keggen, waarmee rollen staal en lang ijzer worden vastgeklemd, kunnen vervangen door een duurzame kunststofvariant.”

Op de vraag hoe de Greenbars precies zijn samengesteld, houdt BIM de lippen stijf op elkaar. “Dat blijft een goed bewaard geheim”, besluit De Smedt.

Allround

BIM is een klassieke allroundagentuur. Het bedrijf treedt op als boekingsagent, scheeps-agentschap, begeleidt scheepsoperaties met zijn eigen supercargo’s en ondersteunt maritieme projecten. Het bedrijf handelt vooral in stukgoed en heeft heel wat staal- en baggerbedrijven als klant. BIM vertegenwoordigt onder meer de Deense rederij Clipper. Clippers staaldienst biedt maandelijkse afvaarten aan tussen Antwerpen en de oostkust van de Verenigde Staten, de Golf van Mexico en Mexico zelf. De bulkcarriers of ‘Clipperschepen’ vertrekken vanuit PSA Breakbulk aan het Churchilldok.

LEES OOK