CMA CGM stapt in ‘ferryslag’ om kanaalvracht

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman
Ferry Galicia van Brittany Ferries
Ferry Galicia van Brittany Ferries © Brittany Ferries

CMA CGM Group investeert 25 miljoen euro in Brittany Ferries. De groep wil zo rorovracht kunnen verschepen naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en het Iberische schiereiland. Ook de keuze voor lng van de twee Franse bedrijven speelt mee in die stap.

CMA CGM pompt dat geld naar eigen zeggen in Brittany Ferries om het bedrijf te helpen herstellen van de COVID-19-crisis. Als onderdeel van de overeenkomst zal een vertegenwoordiger van de CMA CGM Group toetreden tot de raad van commissarissen van Brittany Ferries.

De overeenkomst biedt CMA CGM Group de kans om gebruik te maken van de vrachtruimtes aan boord van Brittany Ferries-schepen die het Verenigd Koninkrijk, Ierland en het Iberische schiereiland bedienen. “Met het transport van goederen op Brittany Ferries-schepen kunnen we ons transportaanbod in de rorosector van aan de Atlantische kust en Noord-Frankrijk naar Groot-Brittannië, versterken”, deelt de Franse groep mee. CMA CGM is niet onervaren in roro, met bestaande vrachtrorodiensten vanuit Marseille op de Maghreb.

Niet-begeleide vracht

“Dankzij de investering kan Brittany Ferries ook haar expertise op het gebied van vracht en logistiek verder ontwikkelen”, klinkt het. “Zeker in functie van de post-COVID-19-trends in het vrachtvervoer, zoals het niet-begeleid trailervervoer.”

De lng-link is ook belangrijk in het partnership. Brittany Ferries koos net als CMA CGM al voor lng als brandstof. “We willen via deze overeenkomst onze middelen bundelen rond lng, bijvoorbeeld inzake opleiding van Franse bemanningsleden en veiligheidsprocedures”, stelt de mededeling. Voor 2022 en 2023 zijn twee nieuwe lng-aangedreven ropaxschepen gepland in de vloot van Brittany Ferries.

Strijd

De investering van CMA GCM is een belangrijke zet in de ‘slag om kanaalvracht’ die volop woedt sinds de brexit. Niet toevallig maakte Eurotunnel gisteren nog bekend dat ook bij hen onbegeleide vracht welkom is. Ook Irish Ferries kondigde recent aan dat er in september een tweede veerboot komt op de drukke Kanaalroute Calais – Dover.

Rood

De 25 miljoen van CMA CGM, waarvan 10 miljoen in obligaties en 15 miljoen in een lening, zijn meer dan welkom. Brittany Ferries kreeg tijdens de pandemie een – wel door de Franse staat gegarandeerde – lening van 117 miljoen euro. De maatschappij zakte tijdens de crisis diep in het rood en de cijfers voor 2021 ogen niet veel beter. Dat CMA CGM door de ongeziene containertarieven wel tegen een stootje kan, is een understatement.

Bart Timperman