Kim Notman (Middlegate Europe): “Truckers niet als advocaten betalen”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Nieuwe containers bij Middlegate Europe
Nieuwe containers bij Middlegate Europe © Middlegate Europe

Middlegate Europe uit Zeebrugge drijft zijn aanbod begeleid transport naar het VK fors op. Om het Britse chauffeurstekort voor het ophalen van onbegeleide vracht te ondervangen, stuurt Kim Notman zelf truckers naar Britse klanten via Calais.

“We roepen de stroom begeleid transport naar het Verenigd Koninkrijk terug in het leven”, zegt ondernemer Kim Notman van Middlegate Europe. “Om onze snelle leveringen van ‘fast moving consumer goods’ binnen de 24 of 48 uur voor Britse retailers te garanderen, zullen we meer Belgische chauffeurs en tractionaires over het water sturen. Met deze selfdrives bevoorraden we via Calais de zuidelijke helft van Engeland, tot aan de regio Manchester.”

Voor de noordelijke helft van het land wordt meer de kaart van containers getrokken. “We investeren verder in eigen containers (zie foto) die we onder meer op de lolo-dienst van P&O Ferries van Zeebrugge naar Hull zetten. Maar ook voor die transportmodus moeten we ons operationeel model aanpassen. Door de brexit en het chauffeurstekort raken de roroterminals vol en trekken de operatoren het stapelgeld op. Daarom zoeken we nu in de streek van Killingholme grond voor een eigen, beveiligd parkeerterrein.”

Gat wordt groter

De chauffeurscrisis is een prangend probleem. “Er was in het VK al een groot tekort en dat gat is alleen maar groter geworden. Veel Europese truckers zijn er weggegaan door corona en de brexit en keren niet meer terug. Het wordt hen ook niet gemakkelijk gemaakt. Ik ondervond zelf (Notman woont nabij het kantoor in Hull) hoeveel administratieve last het vergt om er als niet-VK-onderdaan te werken.”

Ondertussen loopt de situatie uit de hand. “De Britse regering maakt er zich vanaf door te zeggen dat het beroep van vrachtwagenchauffeur gewoon beter betaald moet worden. Ik ga akkoord dat het loon er te laag lag, maar nu zien we uitspattingen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat chauffeurs als advocaten betaald worden?”

25 jaar terug in de tijd

Acht volle maanden na de brexit is de werkwijze van deze eeuw weggeveegd. “De handelspraktijk met het VK is gewoon 25 jaar teruggezet. De toegenomen administratie vergt veel meer tijd. Veel bedrijven hebben onderschat dat dit weer specialistenwerk zou worden. Gelukkig beschikken wij over kantoren en magazijnen aan beide kanten van het kanaal.”

“De eerste zes maanden waren moeilijk maar stilaan kunnen we het tijdverlies sterk beperken, op voorwaarde dat we alle douaneformaliteiten in eigen huis mogen regelen. Want hoe meer verschillende partijen erbij betrokken worden, hoe meer er fout kan lopen. En dan krijg je tijdrovende discussies over wie er wat moet doen”, besluit Notman.

Roel Jacobus