Wallenius vaart voor Volkswagen buiten alliantie met Wilhelmsen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Ontwerp autocarrier Wallenius
Ontwerp autocarrier Wallenius © Knud E. Hansen

Wallenius zal twee milieuvriendelijke schepen bouwen en beheren om Volkswagen de Europese ecologienormen helpen te halen. Opmerkelijk is dat Wallenius alleen scheepseigenaar wordt en niet de joint venture voor roro van Wallenius met Wilhelmsen.

De Zweedse maritieme groep Wallenius zal twee schepen voor 6.500 auto-equivalenten bouwen en beheren voor Volkswagen Group Logistics. Het gaat om een contract voor tien jaar met als speerpunt het verkleinen van de ecologische voetafdruk in elk onderdeel van de supplychain van de Duitse autoconstructeur.

“Die schepen worden bepalend om onze CO2-uitstoot duurzaam te verminderen”, zegt Simon Motter, hoofd van Volkswagen Konzernlogistik. “Bovendien stellen ze ons in staat om op lange termijn alternatieve brandstoffen te gebruiken en zo de uitstoot nog verder te verminderen.”

Geen ballastwater

Op de tekentafel van de Deense scheepsontwerper Knud E. Hansen ontstonden twee vaartuigen van 200 meter lang en 37 meter breed. Die zullen gebouwd worden op de Chinese scheepswerf CIMC Raffles. Wallenius spreekt van diverse slimme ontwerpoplossingen voor het milieu. De motoren zullen op verschillende brandstoffen kunnen draaien: lng, bio-lng, diesel en synthetische diesel. Het brandstofverbruik wordt verminderd door maximaal gebruik van oplaadbare batterijen. Een aerodynamisch geoptimaliseerde vorm (zie foto) moet de luchtweerstand met een derde verminderen in vergelijking met conventionele ontwerpen. Er komt ook een nieuw platformsysteem om de behandeltijd in de haven te verkorten, zodat de schepen op zee langzamer kunnen varen.

Het ontwerp belooft voldoende stabiel te zijn zonder ballastwater. Dat zal het brandstofverbruik en de uitstoot verder verlagen. Bovendien vermijdt dit de wereldwijde verspreiding van invasieve planten en dieren. Er komt ook walstroomaansluiting voor zero emissie in havens.

Zonder Wilhelmsen

Verrassend is dat Wallenius alleen eigenaar van de schepen wordt, dus niet het gezamenlijke bedrijf Wallenius Wilhelmsen waarin de respectievelijk Zweedse en Noorse rederijen sinds 2017 hun vloten bundelden. “Voor een bedrijf met een lange geschiedenis in de scheepvaart is het logisch om weer schepen te bezitten”, zegt Johan Mattsson, CEO van Wallenius Marine. “We zullen ook scheepsbeheer, scheepsontwerp en nieuwbouwdiensten blijven leveren. Het order van Volkswagen Group Logistics combineert de drie gebieden, wat kansen biedt voor een holistisch perspectief en verschillende positieve synergie-effecten.”

De Flowsredactie ontving vanuit het hoofdkwartier van Wallenius in Stockholm voorlopig nog geen antwoord op de vraag of dit een fundamentele verandering van strategie betekent ten opzichte van de wereldwijde roro-alliantie Wallenius Wilhelmsen, waarin automotive klanten een grote rol spelen.

Roel Jacobus