Houtbedrijf chartert bulkschip om houttoevoer te verzekeren

Nieuws, Scheepvaart
Yannick De Spiegeleir
Bulkschip 'Ameland'
Bulkschip ‘Ameland’ © PGS

Het gecharterde bulkschip ‘Ameland’ levert dinsdag 5.500 m³ hout af in North Sea Port Gent. Houten verpakkingsspecialist PGS Group en zijn logistieke partner 5G Multimodal willen zo de verwachte schaarste op de houtmarkt in augustus opvangen.

Het is een bekend gegeven dat de houtprijzen de laatste maanden ongekende hoogtes bereiken door de grote vraag en schaarste op de markt. “De komende weken wordt de situatie nog kritischer door de sluitingen van de zagerijen in West-Europa”, schetst Thomas Cappoen, managing director bij PGS RDB Pallets. In normale tijden wordt er wekelijks al 2.500 m³ hout geleverd via flatracks, maar om een verwacht tekort te voorkomen door de sluiting van de zagerijen, besliste het bedrijf om via haar logistiek zusterbedrijf 5G Multimodal 5.500 m³ extra hout op een terminal van Stukwerkers in Gent te laten leveren via het bulkschip ‘Ameland’. “Door die levering krijgen we de stocks in onze productievestigingen in Gistel en Poperinge, maar ook in Frankrijk, zo hoog mogelijk vooraleer de zagerijen in augustus voor drie weken sluiten.”

Tweehonderd vrachtwagens

“Als je weet dat er per vrachtwagen ongeveer 25 tot 30 m³ hout kan vervoerd worden, is het bulkschip goed voor een equivalent van 200 vrachtwagens die we van de weg houden”, zegt Vincent Simoen, managing director van 5G Multimodal. “Nadat de Russische president Poetin in 2014 voor het eerst een embargo hief op handel uit West-Europa, hebben we met de PGS GROUP en 5G Multimodal bekeken welke oplossingen er mogelijk waren om een duurzame bevoorradingszekerheid te garanderen. 5G Multimodal beschikt over 250 flatracks en haar eigen hub in de haven van Riga. Door die ingreep in 2014 en het sterk gegroeide netwerk in de Baltische regio kunnen we de extra toevoer op korte termijn organiseren en dus zekerheid bieden aan de klanten van PGS.”

Yannick De Spiegeleir