Eerste jaarhelft Port of Antwerp: breakbulk mee in opwaartse trend

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Zandvlietsluis Antwerpen
Zandvlietsluis Antwerpen © Herman Croenen

In de eerste helft van 2021 knoopt de goederenoverslag in de haven van Antwerpen weer aan met het niveau van voor de coronacrisis. De brexit biedt nu ook duidelijke opportuniteiten voor Antwerpen. Het breakbulksegment herademt.

De Antwerpse haven kan bogen op groei in de eerste zes maanden van dit jaar. Volgens cijfers die het Havenbedrijf deze vrijdagochtend vrijgaf, werd 120 miljoen ton overgeslagen. Dat is een stijging van 5% tegenover dezelfde periode in 2020 en status quo tegenover 2019. Nu de wereld langzaamaan naar ‘het nieuwe normaal’ postcorona evolueert, is het zinvoller om te vergelijken met het precrisisjaar 2019 dan met het eerste kwartaal van 2020, waarin alle trafieken te lijden hadden onder de wereldwijde impact van de pandemie. 

Containers blijven groeien 

Een groot deel van de positieve cijfers zijn voor rekening van de containertrafiek. “Containers zijn het enige cargotype dat sinds 2014 onafgebroken bleef groeien, en steeg de eerste jaarhelft met 4,3% tegenover 2020 en 3,9% tegenover 2019 (in ton)”, weet het Havenbedrijf. Niettemin valt er ook in de breakbulk positief nieuws te rapen. Conventioneel stukgoed groeit met 41,2% ten opzichte van 2020 en evenaart de overslag van de eerste zes maanden van 2019. De overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dat segment, groeide met 37,8% door een piek in de aanvoer van staal. Een opsteker voor de belangrijkste staalhaven van Europa. Roro steeg met 22% tegenover de eerste jaarhelft van 2020. De opnieuw aanzwengelende industrie en consumptie zijn aan die cijfers niet vreemd. 

[[{“fid”:”26673″,”view_mode”:”original_size”,”fields”:{“class”:”media-element file-original-size”,”data-delta”:”1″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“1”:{“class”:”media-element file-original-size”,”data-delta”:”1″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-original-size”,”data-delta”:”1″}}]]

Bulk trekt aan 

Dat merk je ook  in het segment van de droge bulk. De overslag van droge bulk groeide met 7,5% en schommelt meer omdat sommige producten zoals meststoffen seizoensgebonden zijn. De vloeibare bulk groeide licht met 1,3% tegenover 2020 maar daalde met 6,1% tegenover 2019. Brandstoffen kenden in mei de sterkste volumes sinds oktober vorig jaar, terwijl de overslag van chemicaliën met 8,9% groeide in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van 2020. De vraag naar chemicaliën boomt wereldwijd door het herstel van de industriële productie en overstijgt het prepandemie niveau.

Brexit verteerd

Intussen mag ook blijken dat de haven van Antwerpen de vruchten weet te plukken van haar brexitstrategie. Het Verenigd Koninkrijk (VK) blijft Antwerpens derde grootste handelspartner, met 15 miljoen ton aan goederenstromen per jaar. Ondanks moeilijke omstandigheden (extra controles, lange wachttijden, meerkosten enzovoort), tekende de haven van Antwerpen in de eerste jaarhelft een groei van 11,1% op in de totale overslag met het VK en 12,1% met Ierland, vergeleken met de eerste zes maanden van 2020. Het Havenbedrijf schrijft die groei toe aan een uitgebreid netwerk van shortseaverbindingen met het VK en Ierland. 

Gateway postbrexit

Havenbedrijf-CEO Jacques Vandermeiren laat optekenen: “Dat de brexit grote gevolgen zou hebben voor het goederenvervoer tussen Europa en het  Verenigd Koninkrijk wisten we. Door ons goed voor te bereiden en in te zetten op shortseaverbindingen en lololading (load on – load off) kunnen we de uitdagingen omzetten in opportuniteiten. De positieve halfjaarcijfers in de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland bevestigen dat. Antwerpen wil na de brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland.”

Havenschepen Annick De Ridder besluit: “Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin we het jaar 2021 zijn gestart, kunnen we laten zien dat de haven standhoudt en opnieuw zelfs groei optekent in de containeroverslag. De economische urgentie voor extra containercapaciteit is dus opnieuw en meer dan ooit aangetoond. De cijfers zijn een bevestiging van de veerkracht van onze haven én van de flexibiliteit van alle werknemers die ervoor zorgen dat alles steeds blijft draaien.”

Michiel Leen