Zeebrugge vangt zomerdrukte op met negentig extra havenarbeiders

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Havenarbeiders lossen kiwi's van Zespri bij BNFW in Zeebrugge
Havenarbeiders lossen kiwi’s van Zespri bij BNFW in Zeebrugge © RJ

Omwille van de aanzwellende trafieken in Zeebrugge leidt de werkgeverscentrale Cewez 40 extra havenarbeiders op en worden voor de zomerperiode 50 gelegenheidskrachten aangesteld. In het najaar komt er een nieuwe werfreserve van 100 mensen.

“Na het zwakke jaar voor de werkgelegenheid 2020 – wegens de coronacrisis voornamelijk op het vlak van nieuwe wagens en andere roro – is het momenteel op alle terminals enorm druk”, zegt directeur Guy Benedictus van de Centrale van Werkgevers Zeebrugge (Cewez). “In maart kwam er een kantelpunt in de economie en sindsdien is het overal in de roro en containers alle hens aan dek om alle shiften te bemannen. Een bijkomende moeilijkheid is dat we op de werkvloer nog altijd rekening moeten houden met de coronamaatregelen.”

De jaarlijkse moeilijkheid om in de zomer alle shiften voldoende bemand te krijgen, wordt dit jaar nog versterkt door het voorjaar met talrijke overuren en het drukke sportprogramma van het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen. “We hebben hierop geanticipeerd door al vanaf april te starten met veertig op voorhand gescreende mensen uit de werfreserve, op te leiden. Ook hier zijn de coronamaatregelen een vertragende factor: in plaats van in groepen van twaalf mogen we de mensen maar met zes tegelijk opleiden. De laatste groep start op 7 juli. Daarnaast schakelen we deze zomer een vijftigtal gelegenheidshavenarbeiders in. Voor de veiligheid en kwaliteit krijgen uiteraard ook zij een opleiding voor hun specifieke taak.”

War on talent

De haven van Zeebrugge telt iets meer dan 2.000 erkende havenarbeiders waarvan bijna 1.900 effectieven. “Elk jaar kennen we een 70-tal natuurlijke afvloeiingen, door bijvoorbeeld pensioen, ziekte of verandering van werk. Om dat op te vangen en omwille van de groeiende trafieken, leggen we vanaf het najaar opnieuw een werfreserve aan. We zoeken dan een 100-tal mensen die over de juiste kwalificaties beschikken en die slagen in de fysieke en psychomedische proeven.”

Omdat de economie heropleeft, is er overal in de industrie vraag naar mankracht. “We zitten mee in de war on talent. We kunnen niet toveren maar we doen wat we kunnen met de middelen die we ter beschikking hebben. Voor het beroep van havenarbeider kun je ook niet zomaar mensen van de straat plukken want het werk is risicovol en vergt een grondige opleiding”, besluit Benedictus.

Roel Jacobus