Telex: scheepsbouwer overleden, opblaasbaar zeil, ODTH, DHL en Haropa

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Een vrachtschip uitgerust met de opblaasbare zeilen van Michelin
Een vrachtschip uitgerust met de opblaasbare zeilen van Michelin © Michelin Group

Scheepsbouwer Leopold Longueville is overleden, Michelin ontwikkelt opblaasbare zeilen, Rotterdam en North Sea Port plannen waterstofbeurs, ODTH opent nieuw farmamagazijn in Willebroek, Iraanse tanker vrijgegeven en DHL Supply Chain zet in op robots.

OVERLIJDEN –

In Mortsel is maandag 31 mei de gewezen scheepsbouwer Leopold Longueville overleden. Hij zou volgende maand 87 geworden zijn. Leopold Longueville leidde jarenlang met zijn broers het scheepsbouw- en scheepsherstellingsbedrijf SKB aan de Royerssluis. Op de werf werden regelmatig de Belgische marineschepen maar ook het zeilschip ‘Mercator’ in het droogdok genomen. SKB kwam begin deze eeuw in de problemen toen premier Verhofstadt de al goed gevorderde bouw van vier mijnenjagers plotseling afzegde en een vergoeding jarenlang op zich liet wachten. Bovendien moest de werf in 2007 dringend opkrassen om plaats te maken voor de bouw van de Lange Wapperbrug. In 2010 werd het faillissement uitgesproken. (PV)

OPBLAASBARE ZEILEN –  

Bandenproducent Michelin lanceert opblaasbare zeilen voor vrachtschepen. Het ‘Wing Sails Mobility’ (WISAMO)-systeem maakt gebruik van windaandrijving en stelt het schip in staat zijn brandstofverbruik tot 20% te verminderen. De zeilen met telescopische mast kunnen zowel op nieuwbouwschepen als op reeds operationele schepen worden gemonteerd. De oplevering is gepland in 2022. De launchvideo kunt u hier bekijken. (JD)

WATERSTOFBEURS –

North Sea Port wil samen met de havens van Rotterdam en Amsterdam een beurs opzetten voor het verhandelen van waterstof: HyXchange. Een zojuist gepubliceerde studie maakt duidelijk wat daar voor nodig is. Zo moeten via certificering kwaliteitseisen voor de diverse soorten waterstof (groene, CO2-arme) worden vastgelegd, zodat koper en verkoper weten waar ze aan toe zijn. Dat geldt ook voor waterstof uit het buitenland. Een index moet aangeven tegen welke prijs welke waterstof op welk moment op de markt beschikbaar is. In die prijs moet ook de bereikte reductie in CO2-emissies verrekend zijn. Ook kan op een spotmarkt beschikbare waterstof in de etalage worden gezet. Dat gebeurt eerst lokaal, maar later nationaal en internationaal. (AB)

ODTH –

Het magazijn voor gekoelde farmalogistiek van ODTH First Class Logistics in Willebroek is nu operationeel. Het GDP-gecertificeerd gebouw van 6.000 m² staat achter het megacomplex van 100.000 m² aan de Victor Dumonlei. Het bedrijf is al langer actief in de ‘ambient’ farmalogistiek, maar nu ook in stockage aan 2 tot 8°C. Het magazijn is uitgerust met een verrijdbaar rackingsysteem dat de opslagcapaciteit tot 10.000 palletten kan opvoeren. Door de manier van stockeren, is voor de koeling minder energie nodig. Het gesofisticeerde gebouw is in een recordtijd opgetrokken. De werken zijn gestart in september 2020. (PhVDo)

ELEKTRONISCH EXPORTPROCES –

Na uitbreiding van het elektronische exportproces in Zeebrugge en Antwerpen wordt nu ook op de luchthaven van Zaventem het volledige exportproces verplicht. Het Charge Report voor de luchtvracht op Brussels Airport betreft automatische aankomstberichten en exportaangiftes waarbij de ontvanger van de goederen een bevestiging van aankomst van de goederen naar kantoor van uitgang stuurt. (MDV)

DHL & LOCUS – 

DHL Supply Chain zal in zijn logistieke centra 2.000 ‘assisted picking robots’ (APR) inzetten. Hiervoor breidt het bedrijf zijn samenwerking met Locus Robotics uit. Vorig jaar kondigde het aan dat het van plan was 1.000 robots van de start-up uit Massachusetts in te zetten. Dat aantal wordt nu al verdubbeld. DHL voert momenteel tests uit met 500 APR’s in Europa, de VS en het VK, maar tijdens de pandemie is gebleken dat automatisering versneld moet doorgevoerd worden. De APR’s worden vooral gebruikt in e-commerce en FMCG-magazijnen (fast moving consumer goods) om de orderverzameling en stockaanvulling sneller en productiever te maken. (PhVDo)

IRAANSE TANKER VRIJGEGEVEN –  

De Indonesische autoriteiten hebben de Iraanse VLCC (very large crude carrier) ‘MT Horse’ na vier maanden vrijgegeven. De tanker lag voor de kust van Kalimantan (Borneo) en werd verdacht van illegale overslag van ruwe olie. De bemanning verborg de nationale vlag van het schip en schakelde de automatische identificatiesystemen (AIS) uit. Iran liet weten dat de ‘MT Horse’ zijn missie heeft hervat en dan terugkeert naar huis. (JD) 

HAROPA PORT –

In opdracht van Haropa Port, de nieuwe fusievennootschap van Le Havre, Rouen en Parijs, ontwikkelt Goodman een 90.000 m² groot multimodaal logistiek platform in de haven van Gennevilliers bij Parijs. Het gaat om een uniek concept van vier verdiepingen met 16 units van 5.000 m² en een rechtstreekse verbinding via een overslagdok met de Seine. Dat ‘Green Dock’ moet bijdragen aan de verdere ontwikkeling van binnenvaartvervoer en de stadsdistributie in Groot-Parijs. De vier verdiepingen zijn toegankelijk voor alle voertuigtypes. Op het dak staan 7.000 m² kassen voor stadslandbouw en liggen 11.000 m² zonnepanelen. Bedrijven als DB Schenker, CEVA Logistics en STEF hebben al interesse getoond. (KH)