Extra containertreinen CSP Zeebrugge – Straatsburg met stop Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Containertrein op CSP Zeebrugge Terminal
Containertrein op CSP Zeebrugge Terminal © CSP Zeebrugge

Er rijden meer containertreinen tussen CSP Zeebrugge en de Oost-Franse spoorhub Straatsburg, door een partnerschap tussen Naviland Cargo, CSP Zeebrugge en MBZ. De frequentie werd opgetrokken naar een dagelijkse roundtrip met tussenstop in Antwerpen.

Naviland Cargo versterkte de hinterlandconnectie van containerterminal CSP Zeebrugge. “We hebben de capaciteit van de spoorconnectie met onze hub in Straatsburg opgedreven”, verduidelijkt Lindsy Mertens vanop het Antwerpse kantoor van de Franse operator voor gecombineerd vervoer. “Sinds kort verhoogden we de frequentie tot vijf keer per week, met een tussenstop in Antwerpen. Tussen Antwerpen en Straatsburg rijden we acht keer per week. We zijn zelfs vragende partij voor een negende roundtrip maar de beschikbare spoorcapaciteit laat dat nog niet toe.”

Naviland Cargo is onderdeel van Rail Logistics Europe, de entiteit voor internationale spoor- en spoorlogistiekactiviteiten van de Franse groep SNCF. “In Frankrijk hebben we twaalf terminals en zijn we marktleider. In Straatsburg wordt de vracht vanuit Zeebrugge en Antwerpen overgeslagen naar ons Franse netwerk met onder meer bestemmingen als Lyon, Bordeaux en Marseille. Het is de bedoeling om tegen 2024 een kwart van onze business in het buitenland te doen. We openden de jongste jaren kantoren in Antwerpen, Rotterdam en Duisburg.”

Straatsburg expediteursregio

De verhoging van het aanbod tussen CSP Zeebrugge en Straatsburg werd mogelijk met de steun van het havenbestuur MBZ. “De regio Straatsburg telt veel expediteurs en is daardoor belangrijk voor het uitbouwen van het hinterlandnetwerk van Zeebrugge”, vernemen we bij logistics manager Johan Abel van MBZ. “Intermodale connecties zijn vaak een kip-en-eiverhaal waarbij bevrachters wachten op vervoerders en omgekeerd. Door in partnerschap die connectie competitiever te maken, doorbreken we die vicieuze cirkel.”

De haven van Zeebrugge heeft diverse spoordiensten met Frankrijk. Naviland richt zich op containers van de terminals CSP Zeebrugge, C.RO en P&O naar Straatsburg en verder. Novatrans rijdt drie keer per week met containers tussen P&O en de Noord-Franse hub Dourges. Er is een wekelijkse dienst van Terminal Containers Athus tussen CSP Zeebrugge en Athus op het drielandenpunt van België, Luxemburg en Frankrijk. Vanuit C.RO zet CFL containers en trailers op treinen naar de Luxemburgse hub Bettembourg. Lineas rijdt met containers en conventionele ladingen van CSP Zeebrugge, C.RO en P&O via Antwerpen naar Lyon en Hendaye (grens met de Noord-Spaanse haven Irun).

Roel Jacobus