MSC zet trans-Atlantische dienst stop en blijft weg uit Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Samira III' van 2.564 teu
De ‘MSC Samira III’ van 2.564 teu © Etienne Verberckmoes

De Zwitserse rederij staakt haar Boston Expressdienst tussen Noord-Europa, Boston en Montreal. Er komen in de plaats wel aanlopen van Boston en Halifax in de Ecuadordienst, die al een maand niet meer in Zeebrugge is geweest.

De Boston Express werd begin april vorig jaar opgestart met een eerste afvaart van de ‘MSC Samira III’ van 2.564 teu (zie foto) vanuit Antwerpen en Bremerhaven naar Boston en Montreal. Het is datzelfde schip dat op 16 april de laatste afvaart uit Antwerpen heeft geboden. De ‘MSC Samira III’ zet op dit moment koers naar Montreal en wordt op 1 juni in Boston verwacht.

De rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Boston blijft wel behouden. MSC zal de Noord-Amerikaanse haven opnieuw bedienen met de schepen van de ‘Ecuador to NWC’ Service, die grote volumes fruit uit Latijns-Amerika aanvoeren en voortaan via Halifax en Boston naar Guayaquil zullen terugkeren.

Nieuwe rotatie

Het eerste schip dat de nieuwe rotatie zal volgen, is de ‘MSC Elma’ (9.403 teu). Die zal op maandag 29 mei de volgende afvaart bieden. Na het vertrek aan de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok, zal dat schip eerst nog naar Rotterdam en Bremerhaven varen om nadien koers te zetten naar Halifax, Boston, Freeport, Rodman (Panama) en Guayaquil.

De rotatie van de northboundtrip van die dienst blijft ongewijzigd. In Latijns-Amerika wordt er geladen in Puerto Bolivar, Guayaquil, Paita, Cristobal en Moin voor Antwerpen, Rotterdam en Bremerhaven. De Ecuadordienst gebeurde tot voor kort met zeven schepen met een capaciteit van 4.112 teu. De komende weken zullen een aantal daarvan vervangen worden door grotere eenheden zoals de ‘MSC Lily’, ‘MSC Amalfi’ en ‘MSC Antonella’, die een capaciteit van 8.819 tot 9.403 teu hebben.

Zeebrugge

Deze dienst was tot vorige maand de laatste deepseadienst die MSC in Zeebrugge liet behandelen. Daar werden dan specifiek de reefercontainers voor de bestemmingen in de Baltische Zee gelost. De koellading werd daar dan vervolgens door een Baltische feeder opgepikt voor doorvoer naar onder andere Sint-Petersburg.

Het is intussen al van 19 april geleden dat de ‘MSC Anisha R’ (4.112 teu) uit de Ecuadordienst in Zeebrugge kwam lossen. Die lading werd op 22 april opgepikt door de ‘MSC Jersey’, dat voorlopig het laatste schip is dat de rederij uit Genève naar CSP Zeebrugge Terminal stuurde. Op korte termijn staan geen nieuwe aanlopen op het programma.

MSC zet trans-Atlantische dienst stop en blijft weg uit Zeebrugge – Flows

MSC zet trans-Atlantische dienst stop en blijft weg uit Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Samira III' van 2.564 teu
De ‘MSC Samira III’ van 2.564 teu © Etienne Verberckmoes

De Zwitserse rederij staakt haar Boston Expressdienst tussen Noord-Europa, Boston en Montreal. Er komen in de plaats wel aanlopen van Boston en Halifax in de Ecuadordienst, die al een maand niet meer in Zeebrugge is geweest.

De Boston Express werd begin april vorig jaar opgestart met een eerste afvaart van de ‘MSC Samira III’ van 2.564 teu (zie foto) vanuit Antwerpen en Bremerhaven naar Boston en Montreal. Het is datzelfde schip dat op 16 april de laatste afvaart uit Antwerpen heeft geboden. De ‘MSC Samira III’ zet op dit moment koers naar Montreal en wordt op 1 juni in Boston verwacht.

De rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Boston blijft wel behouden. MSC zal de Noord-Amerikaanse haven opnieuw bedienen met de schepen van de ‘Ecuador to NWC’ Service, die grote volumes fruit uit Latijns-Amerika aanvoeren en voortaan via Halifax en Boston naar Guayaquil zullen terugkeren.

Nieuwe rotatie

Het eerste schip dat de nieuwe rotatie zal volgen, is de ‘MSC Elma’ (9.403 teu). Die zal op maandag 29 mei de volgende afvaart bieden. Na het vertrek aan de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok, zal dat schip eerst nog naar Rotterdam en Bremerhaven varen om nadien koers te zetten naar Halifax, Boston, Freeport, Rodman (Panama) en Guayaquil.

De rotatie van de northboundtrip van die dienst blijft ongewijzigd. In Latijns-Amerika wordt er geladen in Puerto Bolivar, Guayaquil, Paita, Cristobal en Moin voor Antwerpen, Rotterdam en Bremerhaven. De Ecuadordienst gebeurde tot voor kort met zeven schepen met een capaciteit van 4.112 teu. De komende weken zullen een aantal daarvan vervangen worden door grotere eenheden zoals de ‘MSC Lily’, ‘MSC Amalfi’ en ‘MSC Antonella’, die een capaciteit van 8.819 tot 9.403 teu hebben.

Zeebrugge

Deze dienst was tot vorige maand de laatste deepseadienst die MSC in Zeebrugge liet behandelen. Daar werden dan specifiek de reefercontainers voor de bestemmingen in de Baltische Zee gelost. De koellading werd daar dan vervolgens door een Baltische feeder opgepikt voor doorvoer naar onder andere Sint-Petersburg.

Het is intussen al van 19 april geleden dat de ‘MSC Anisha R’ (4.112 teu) uit de Ecuadordienst in Zeebrugge kwam lossen. Die lading werd op 22 april opgepikt door de ‘MSC Jersey’, dat voorlopig het laatste schip is dat de rederij uit Genève naar CSP Zeebrugge Terminal stuurde. Op korte termijn staan geen nieuwe aanlopen op het programma.