DFDS noteert meer vracht dan voor coronacrisis

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
DFDS rorocargo
DFDS rorocargo © DFDS

De Deense roro-operator DFDS voelt het economische herstel na de coronacrisis met 31% meer vracht dan in mei vorig jaar. Maar het opvallendste cijfer is de toename van de rijdende cargo ten opzichte van vóór de coronacrisis: 7,4%.

In het maandelijkse overzicht van de trafiekcijfers meldt DFDS dat het in zijn totale scheepvaartnetwerk in mei 3.650 kilometer rijdende cargo vervoerde. Dat is 31,2% meer dan de 2.728 kilometer vracht in mei 2020. De rederij maakt wel een eerlijke kanttekening dat, als je rekening houdt met een aantal structurele wijzigingen in het routeschema, de toename maar 28% bedroeg.

Opmerkelijk is dat DFDS in mei 7,4% meer lijnmeters vulde dan voor de coronacrisis in mei 2019. Daarbij is al rekening gehouden met de structurele routeveranderingen. De groei situeerde zich in elk van de vier afdelingen: Noordzee, Baltische Zee, Kanaal en Middellandse Zee. Volgens de rederij bleef zelfs de handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk “robuust”.

Volledig jaar vooruit

Kijken we naar de laatste twaalf maanden, dan telde het volledige jaar van mei 2020 tot mei 2021 in totaal 43.125 kilometer vracht. Dat was een toename met 9,1% ten opzichte van de 39.540 kilometer in dezelfde periode 2019-2020.

DFDS blijft wel verliezen lijden bij de passagiers. In mei namen 27,3% minder mensen de boot dan in mei 2020. Over de volledige laatste twaalf maanden werd zelfs een verlies van 76% opgetekend.

Roel Jacobus