Belgo-Iberian Maritime ontwikkelt duurzaam stuwmateriaal ‘Greenbar’

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Duurzaam dunnagemateriaal 'Greenbar' bij laden van steelcoils
Duurzaam dunnagemateriaal ‘Greenbar’ bij laden van steelcoils © Belgo-Iberian Maritime

De Antwerpse agentuur Belgo-Iberian Maritime (BIM) ontwikkelt een eigen vorm van duurzaam stuwmateriaal voor het vervoer van staalplaten. De zoektocht naar een geschikte kunststofvariant duurde drie jaar, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Voor de ‘dunnage’, het opvulmateriaal dat gebruikt wordt om scheepsladingen mee vast te zetten, wordt vaak hout of ander afbraakmateriaal gebruikt. “Hout heeft het nadeel dat er, ondanks behandeling, toch nog insecten in aanwezig kunnen zijn. Dat leidt tot claims voor onze klanten”, zegt operationsmanager Jeroen De Smedt. Bovendien wordt kwalitatief dunnagehout alsmaar duurder. BIM ging op zoek naar een alternatief. Het hout zou vervangen worden door een duurzame kunststof voor het transport van staal en andere breakbulkgoederen. 

Lastenboek 

“Niet eenvoudig”, blikt De Smedt terug. “Je moet een lichte maar stevige kunststof vinden die bovendien een hoge frictiegraad heeft en temperatuurbestendig is. We vonden het ook heel belangrijk dat het materiaal een lange levensduur heeft en recycleerbaar is.” Na enig zoeken vond BIM dan toch het geschikte materiaal om aan dat lastenboek te voldoen: een thermoplastische elastomeer die de naam Greenbar kreeg. Het materiaal is geschikt voor gebruik op verschillende ondergronden (staal, hout, steen enzovoort) en bestand tegen zeewater en UV-straling. 

In februari vorig jaar begonnen de eerste tests met ladingen steelcoils op Clipperschepen. “Greenbar lijkt wat op parketvloer: de stroken zijn 165 cm lang, 15 cm breed en 1 cm diep”, zegt De Smedt. 

Patent

BIM zal het materiaal nu uitrollen bij zijn klanten en bezit het patent op het gebruik van het materiaal. “Geïnteresseerden kunnen ons altijd contacteren“, zegt De Smedt. Intussen wordt het product nog verder ontwikkeld. Zo wordt er nu al gedacht aan een Greenbarvariant waarin tussen twee lagen nieuw materiaal het recyclaat van oude of beschadigde Greenbar wordt gebruikt. Het materiaal zal ook van een QR-code voorzien worden, die de gebruiker doorverwijst naar de website van het merk. 

Michiel Leen