Spottarieven Shanghai – Europa springen los over 10.000 dollar

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'New York Express'
‘New York Express’ © Hapag-Lloyd

Er staat geen enkele rem op de spectaculaire stijging van de spottarieven in China. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) brak vorige week opnieuw alle records en Hapag-Lloyd kondigde alweer een forse tariefverhoging aan.

In amper een week tijd is het gemiddelde tarief op de spotmarkt voor het vervoer van een 40’-container tussen Shanghai en een Noord-Europese basishaven als Antwerpen volgens de SCFI met maar liefst 16% gestegen naar 10.876 dollar. Een jaar geleden schommelde dat tarief nog rond de 1.700 dollar per feu.

Het torenhoge bedrag is in de praktijk vaak nog altijd onvoldoende om lading verscheept te krijgen. Lege containers worden meestal gereserveerd voor verladers die daarvoor een premie van verschillende duizenden dollars willen betalen. In realiteit wordt er voor spotlading al regelmatig 14.000 of 15.000 dollar/feu neergeteld.

Recordniveau

Heel wat Europese invoerders die dringend om goederen uit China verlegen zitten, blijken bereid om dergelijke premies te betalen. Er zijn intussen ook al berichten opgedoken van ontvangers die hun expediteur de instructie geven om tot 20.000 dollar te bieden om zeker te zijn dat hun lading snel op een schip richting Europa wordt gezet.

Dankzij de forse stijging van de spottarieven naar Europa steeg de SCFI vorige vrijdag naar een nieuw recordniveau van 3.343 punten. Ook tussen Shanghai en New York bereikten de vrachtprijzen een nooit eerder gekend hoog niveau van bijna 7.400 dollar/feu.

GRI

Tussen Shanghai en Los Angeles steeg het gemiddelde tarief naar 4.839 dollar/feu, wat nog iets onder het vorige record van 5.023 dollar/feu blijft, dat van 30 april dateert. Hapag-Lloyd heeft op de trans-Pacific wel alweer een nieuwe tariefverhoging aangekondigd. Op 15 juni verhoogt de Duitse rederij de tarieven uit Azië naar Noord-Amerika met 3.000 dollar/feu. De Duitse carrier heeft geen specifieke reden voor die forse General Rate Increase (GRI) opgegeven.

Stefan Verberckmoes