PortConnect haalt containerbarge ‘Euroports’ terug uit Frankrijk

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Containerbarge 'Euroports'
Containerbarge ‘Euroports’ © Sogestran Group

PortConnect versterkt zijn vloot met niet één maar twee estuaire containerbarges. Na het ombouwen van de ‘Polybotes’ van roro naar containers, keert volgende week de ‘Euroports’ terug naar Zeebrugge na negen jaar dienst in Le Havre.

Deze week neemt PortConnect uit Zeebrugge de ‘Polybotes’ weer in gebruik na een ombouw van roro naar een open containerruim. Daarmee wil de estuaire operator een antwoord bieden op de toegenomen vraag naar containertransport tussen onder meer Antwerpen en Zeebrugge. Nu raakt bekend dat er in de loop van volgende week nóg versterking op komst is.

“We halen containerbarge ‘Euroports’ (foto) terug uit Frankrijk”, zegt algemeen directeur Olivier Crousel van PortConnect. “Dat schip werd in 2011 in gebruik genomen voor onder meer trafiek tussen de APM Terminal (groep Maersk) in Zeebrugge en magazijnen langs het Albertkanaal. Na het verminderen van de activiteiten van APM in Zeebrugge, verhuisde de ‘Euroports’ naar Frankrijk. Daar deed het schip de voorbije negen jaar voor Sogestran Group dienst op de Seine, tussen Rouen en de voorhaven Port 2000 van Le Havre.”

Alle vijf weer verenigd

De overname van de APM Terminal in de voorhaven van Zeebrugge door COSCO Shipping Ports, bracht de jongste jaren de deepsea-containertrafiek weer op gang. In de kusthaven groeit ook het aantal containers op andere terminals, bijvoorbeeld die van PSA.

De vloot van PortConnect bestaat vanaf volgende week uit de ‘Deseo’, ‘Tripoli’, ‘Amberes’, ‘Polybotes’ en ‘Europort’. “Daarmee zijn alle bestaande estuaire containerbarges weer in Zeebrugge verenigd. Naargelang de marktbehoefte, zetten we de schepen in voor transporten tussen Zeebrugge en Antwerpen of op andere verbindingen met het Europese achterland. Mocht er later nog verdere uitbreiding van de vloot nodig zijn, dan zal het met nieuwbouw moeten gebeuren. Maar met die vijf schepen kunnen we alvast een heel eind met onze klanten meegroeien”, zegt Crousel.

Schoonste beroep

Bij de terugkeer van de ‘Euroports’ uit Frankrijk, wordt voor het operationele beheer gerekend op Erik Gasten uit Schilde, die ook zusterschip ‘Amberes’ exploiteert. “Beide zijn zusterschepen, gebouwd in respectievelijk 2008 (‘Amberes’) en 2011 (‘Euroports’). Ze zijn 134 meter lang en 14,50 meter breed en hebben een capaciteit van 400 teu, gespreid in vijf lagen van zestien op vijf containers.”

“Afhankelijk van de weersomstandigheden, waarbij de golfhoogte een rol speelt, verwachten we de ‘Euroports’ vanuit Le Havre op 5 of 6 mei in Zeebrugge. Het schip krijgt een nieuwe Belgisch-Nederlandse bemanning van drie tot vier mensen. We vonden vrij snel kandidaten want in deze branche varen, is een van de schoonste beroepen ter wereld”, besluit Gasten.

Roel Jacobus