Meer toezicht op carriers zal recordtarieven niet drukken

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De haven van Long Beach
De haven van Long Beach © POLB

Nu de hoge spottarieven in de lijnvaart weer stijgen, neemt de kritiek op de carriers toe. Verladersorganisaties en intussen ook de UNCTAD vragen om meer toezicht, maar dat zou volgens de Franse consultant Alphaliner geen echte impact hebben.

Een strikter toezicht op de prijsvorming in de containersector door overheden als de Europese Commissie, verandert volgens Alphaliner niets aan de dynamiek van de huidige markt. De prijzen stijgen eenvoudigweg omdat het ladingaanbod groter is dan de scheepscapaciteit en omdat er containers tekort zijn. Sommige verladers met dringende lading zijn bereid om premies van vele duizenden dollars extra te betalen om toch maar lege containers en een boekingsgarantie los te krijgen.

De rederijen hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk capaciteit in te zetten. Volgens Alphaliner bedraagt de wekelijks beschikbare capaciteit tussen het Verre Oosten en Europa momenteel 423.689 teu, wat 24,7% meer is dan een jaar geleden. Tussen Azië en Noord-Amerika is de beschikbare capaciteit in een jaar tijd zelfs met 45,7% gestegen naar 568.351 teu. Een verdere verhoging is onmogelijk omdat er geen schepen beschikbaar zijn.

Illegale afspraken

De UNCTAD heeft in een nieuwe beleidsbrief erkend dat er goede redenen zijn om het tekort aan containers en containerschepen te verklaren, maar doet toch drie aanbevelingen aan beleidsmakers om situaties met torenhoge zeevrachten in de toekomst te vermijden. Een van de suggesties luidt dat de concurrentiebewakers voldoende middelen en expertise moeten krijgen om te onderzoeken of de carriers zich schuldig maken aan illegale afspraken.

De Global Shippers’ Alliance organiseert eind deze week een webinar over de impact van de Suezblokkade op de lijnvaart. Het valt te voorspellen dat de European Shippers’ Council opnieuw aan de Europese Commissie zal vragen om tussen te komen.

Teleurgesteld

De Europese verladersraad lanceerde die oproep eerder al, maar reageerde eind maart teleurgesteld dat er geen reactie van de Europese Commissie kwam. “We kunnen deze crisis niet laten voor wat het is in een markt waarin alleen de blokvrijstelling voor consortia een regulerend karakter heeft. Die vrijstelling lijkt voor de rederijen een vrijgeleide om niet gecontroleerd te worden”, aldus de ESC.

Congestie

Volgens Alphaliner is het aanpakken van de congestieproblemen in de havens de beste optie om op korte termijn weer extra schepen en containers vrij te maken. Vooral in Los Angeles en Long Beach (zie foto) blijft de situatie problematisch. Daar is het aantal voor anker wachtende schepen weliswaar gedaald tot een twintigtal, maar de wachttijd tot er een ligplaats beschikbaar is, bedraagt nog altijd 7,5 dagen.

Om een wekelijkse frequentie te kunnen aanhouden, moeten de carriers dus in elke lijndienst van/naar Californië een extra schip inzetten. Die zijn er niet, waardoor er regelmatig afvaarten wegvallen. De situatie zal in mei nog niet verbeteren, want alle afvaarten uit de Far East naar de westkust van Noord-Amerika zijn volgende maand zo goed als volgeboekt.

Stefan Verberckmoes