Telex: Exmar, ontploft schip Oman, treinongeval en transmigranten

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Rederij Exmar biedt op een Indiase rederij, in Zeebrugge botst een goederentrein op een truck met bestelwagens, Israël beschuldigt Iran van de ontploffing aan boord van de ‘Helios Ray’ in de Straat van Oman, en Rotterdam pakt plasticvervuiling aan.

EXMAR –  

Volgens verschillende Indiase media heeft de Antwerpse gastankerrederij Exmar een bod uitgebracht op de door de staat gerunde Shipping Corporation of India (SCI). De regering wil haar volledige belang van 63,75% in het bedrijf verkopen. SCI exploiteert en beheert een vloot van 59 schepen, die zowel nationale als internationale lijnen bedienen. Ook het Britse offshorebedrijf Foresight Group en GMS, ’s werelds grootste opkoper van schepen voor recycling, zouden interesse hebben getoond. (JD) 

ONTPLOFFING –

Israël vermoedt dat Iran achter de ontploffing zit aan boord van het roroschip ‘Helios Ray’ in de Golf van Oman vorige week. De Israëlische premier Netanyahu kondigde al vergeldingen aan. Iran ontkent zijn betrokkenheid en zegt dat de bron van de beschuldigingen zelf ongeloofwaardig is. Het is nog niet duidelijk wat de ontploffing veroorzaakte. Een Iraanse krant noemde de ‘Helios Ray’ een spionageschip. (KH)

TRANSMIGRANTEN –

Maandag werden in de haven van Zeebrugge opnieuw acht transmigranten gered na een noodroep uit een container. Voor de zoekactie werd een deel van de havenactiviteit stilgelegd. De acht personen verkeerden in relatief goede gezondheid maar een deel van de lading was beschadigd. Ze waren buiten de haven in de container op een goederentrein geklommen. Het is een zoveelste incident op korte tijd, gelijkaardig aan vorige. Procureur Frank Demeester hoopt dat het niet op een keer fataal zal aflopen. (RJ)

TREINONGEVAL –

Maandagavond werd in Zeebrugge een vrachtwagen, geladen met nieuwe bestelwagens, door een goederentrein gegrepen. De truck stond op de overweg vlakbij de toegangspoort van International Car Operators (ICO). Volgens een bron ter plaatse blokkeerde een wachtende truck er de doorgang. Er vielen geen gewonden maar een gedeelte van de vrachtwagen en drie bestelwagens raakten zwaar beschadigd. (RJ)

BEDRIJFSVOERTUIGEN –

In de eerste twee maanden van 2021 is het aantal inschrijvingen van opleggers gekelderd met 16,63% tegenover dezelfde periode in 2020. In absolute cijfers gaat het om een daling van 237 opleggers minder die ingeschreven werden. Dat blijkt uit de cijfers van FOD Mobiliteit en Febiac over de inschrijving van bedrijfsvoertuigen. Een lichtpuntje is de evolutie bij de trekkers, waar er een lichte stijging werd opgetekend van 5,11% (37 trekkers in absolute cijfers). In zijn totaliteit werden er in januari en februari 2021 9,29% minder bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton ingeschreven. (YD)

PLASTIC KORRELS –

Bedrijven in de Rotterdamse haven pakken gezamenlijk de vervuiling door plastic korrels aan. Ze hebben hiervoor de Taskforce Clean Sweep opgericht. Aanleiding is een actie van milieuorganisatie Plastic Soup Foundation. Ann Geens, sitemanager van Ducor Petrochemicals, is voorzitter van de taskforce: “Er liggen in het havengebied te veel losse plastic korrels op kades, bedrijfsterreinen en ook in het water. Alleen samen kunnen we dat probleem oplossen.” (AB)

DESCARTES –

De Duitse e-foodretailer KoRo gespecialiseerd in bulkverpakkingen, heeft softwarebedrijf Descartes onder de arm genomen om zijn orderafhandeling op te schalen. Succesvolle marketing in combinatie met de coronapandemie zorgden voor een enorme toename van de orders en vertraagde verzendingen. De e-commerce Warehouse Management Solution (WMS) van Descartes kon de druk van de ketel halen. KoRo verzendt nu ongeveer 30.000 pakketten per maand. Ook tijdens piekperiodes kunnen bestellingen nog dezelfde dag verzonden worden. (KH)

VROUWEN IN DE HAVEN –

Een grootscheepse studie naar de economische meerwaarde van de Antwerpse haven bracht aan het licht dat de haven een mannenbastion blijft. Volgens Universiteit Antwerpen zit er evenwel een kentering aan te komen. In de master ‘maritiem en logistiek management’ is een op drie van de studenten een vrouw en dat percentage stijgt. Ook het schakeljaar richting die opleiding kan veel vrouwelijke studenten bekoren, ondanks een terugval in het huidige academiejaar. (ML)