Irish Ferries verrassend derde operator Calais-Dover (update)

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Ropax 'Isle of Inishmore'
Ropax ‘Isle of Inishmore’ © Irish Ferries

Met een nieuwe dienst Calais-Dover vanaf juni, neemt Irish Ferries de transportketen tussen het Europese continent en Ierland via de Britse landbrug in één hand. Irish Ferries wordt de derde operator op de Kanaalroute naast DFDS en P&O.

LDe transportroutes via het Verenigd Koninkrijk (VK) kreunen onder de administratieve last van de brexit en het passagiersverkeer ligt knock-out door de coronapandemie. In die omstandigheden verrast Irish Ferries met de aankondiging van een nieuwe dienst Calais-Dover vanaf juni. Irish Ferries, onderdeel van de Irish Continental Group (ICG), wordt op de kortste Kanaalroute de derde operator naast DFDS en P&O Ferries.

Anderzijds passen de Ieren slim hun businessmodel aan de gewijzigde situatie aan. Ze zetten de nieuwe dienst in de markt als sluitstuk van een onestopshop voor transport over de Britse landbrug. Puur technisch – als je de administratieve hindernissen kunt wegwerken – blijft dat de snelste weg tussen het Europese vasteland en het Ierse eiland. “De nieuwe dienst Calais-Dover connecteert met onze routes Dublin-Holyhead (Liverpool) en Rosslare-Pembroke (Wales). De transporteurs kunnen bij één operator het hele traject tussen Ierland en het continent boeken. Dat maakt het voor exporteurs en importeurs eenvoudiger, goedkoper en sneller om over de landbrug van het VK goederen te verplaatsen tussen de Europese markten, via de Common Transit Convention.”

Vracht en passagiers

Het eerste schip dat aan de route wordt toegewezen, is de ropax ‘Isle of Inishmore’. Die vaart momenteel tussen Rosslare en Pembroke (Wales). Het schip van 34.031 bruto ton werd gebouwd in 1997, heeft een vrachtruim van 2.100 lijnmeters en kan 2.200 passagiers aan boord nemen. “De komende maanden zullen we bijkomende capaciteit aankondigen”, meldt Irish Ferries. Voor de dienst Rosslare-Pembroke wordt in de loop van de ‘Blue Star 1’ van Attica Group gecharterd.

Voor een inschatting van het passagiersverkeer wacht Irish Ferries af hoe de COVID-19-reisbeperkingen zullen evolueren.

Wel en niet concurrentie voor Zeebrugge

De nieuwe dienst is voor de haven van Zeebrugge bijkomende concurrentie, zowel voor de vracht als voor het aantrekken van een nieuwe dienst ‘begeleid vervoer annex passagiers’ met het VK. “Wat betreft goederen, mikt Irish Ferries met de dienst grotendeels op een andere markt. Calais-Dover is de kortste verbinding over het water. De lijndiensten van Zeebrugge met het VK focussen op een ander businessmodel, met name de vracht zo dicht mogelijk bij de klant afzetten of ophalen”, zegt CEO Tom Hautekiet. “Het is wel jammer voor onze inspanningen om na het opdoeken van de P&O-dienst Zeebrugge-Hull, terug een passagierslijn aan te trekken. We blijven daarover praten met verschillende partijden. Irish Ferries is daar niet bij.”

Het havenbestuur van Dover noemt de komst van een derde operator een bevestiging van zijn rol van draaischijf. “Naast de veerkracht van de bestaande diensten, is de aanvulling een duidelijk signaal van marktvertrouwen in de route via Dover”, zegt CEO van de haven van Dover Doug Bannister. “We geloven erin dat de aaneengesloten ketting van Irish Ferries een populair product wordt voor de supplychains tussen Ierland en de rest van de Europese Unie.”

Ook voorzitter Jean-Marc Puissesseau van de haven van Dover spreekt in die zin: “Het is een duidelijk teken van vertrouwen, enkele weken voor de opening van onze nieuwe haven. Dat onderstreept onze strategische positie voor de handel tussen Ierland, het VK en het continent.”

Roel Jacobus