Dronekiller mogelijke oorzaak van verstoring scheepvaart Westerschelde

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman
Sloehaven in Vlissingen
Sloehaven in Vlissingen © Google Maps

Het gps-/AIS-systeem op de Westerschelde werd vrijdag bijna een uur lang verstoord. Dat zorgde voor flink wat hinder voor de scheepvaart. Oorzaak was vermoedelijk de activering van een ‘dronekiller’.

Vrijdagochtend is op de Westerschelde het gps-/AIS-systeem (Automatic Identification System) bijna een uur lang verstoord geweest met flink wat hinder voor de scheepvaart. Vermoedelijke oorzaak was een incident dat zo uit een film over elektronische oorlogsvoering leek geknipt: aan boord van een superluxejacht werd allicht onbedoeld een dronekiller geactiveerd. Dat verstoorde meteen de klassieke positiesystemen. De Scheldeloodsen zelf die met aparte systemen werken, ondervonden niet direct hinder hoewel de vooruitgang op de elektronische kaarten op de brug van de schepen niet meer kon worden opgevolgd.

Systeem in de war

Het gps-/AIS-systeem is gebaseerd op transpondertechnologie en ondersteunt de veiligheid van de scheepvaart. Het levert realtime-info over de scheepvaart aan de schepen en met instanties aan de wal. 

In de voormiddag werd een luxejacht verplaatst van Scheldepoort Dok 2 naar Scheldepoort Kade A in de Sloehaven in Vlissingen. Gedurende heel de duur van dat ‘verhalen’ van het jacht, werd het gps-/AIS-systeem in de war gestuurd. De loodsen aan boord van de zeeschepen merkten de storing meteen en meldden die aan het controlecentrum in Vlissingen. Vooral de zandzuigers die veelal aan het werk zijn nabij de Hoge Platen (voor Breskens), ondervonden hinder omdat zij hun werk volledig doen met gps-positionering.

Dronekillers verboden

In een interne mededeling aan de loodsen die de redactie kon inkijken, stelt DAB Loodswezen dat “de scheepvaart terdege last heeft gehad”. Tegelijk wordt eraan herinnerd dat dronekillers verboden zijn. De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit heeft de (Nederlandse) havenstaatcontrole alvast opgedragen een onderzoek uit te voeren en heeft ook contact opgenomen met North Sea Port. Noch bij een Vlissingse bouwer van luxejachten, noch bij het Loodswezen kregen we zaterdag officieel bevestiging.

In een toelichting wijst een loods er inmiddels op dat “dit ongetwijfeld totaal onvrijwillig is gebeurd”. “Maar dit drukt ons wel met de neus op de feiten hoe kwetsbaar we zijn”, klinkt het.

Paul Verbraeken