Chinese spottarieven duidelijk aan afdaling begonnen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De Barcelona Europe South Terminal van Hutchison Ports
De Barcelona Europe South Terminal van Hutchison Ports © BEST

De tarieven op de spotmarkt voor Chinese exportlading zijn duidelijk over hun piek heen. Voor bijna alle belangrijke vaargebieden zien we nu al meer dan een maand een dalende trend, die ook in de nieuwe cijfers van vandaag bevestigd wordt.

Er is zeker geen sprake van dramatische prijsverschillen, maar omdat de spotvrachten sinds de tweede helft van februari elke week een beetje dalen, zijn de hoge inkomsten van de carriers wat aan het slinken. Voor de trade tussen Shanghai en Noord-Europa is er in vijf weken tijd bijvoorbeeld een daling van 14,3%. Tussen Shanghai en een haven in de Westmed als Barcelona (foto) bedraagt de daling 8,2%.

Op 19 februari gaf de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) nog een gemiddeld spottarief van 8.562 dollar aan voor het vervoer van een 40’-container vanuit Shanghai naar een Noord-Europese basishaven als Antwerpen. De weken erna daalde dat tarief met achtereenvolgens 468, 162, 508 en deze week met 94 dollar om vandaag op 7.330 dollar per feu uit te komen. Tussen Shanghai en de Westmed wordt volgens de SCFI momenteel 7.802 dollar per 40′-container betaald.

Nog zeer hoog

Ondanks de daling blijven de spottarieven in historische context zeer hoog. Het huidige tarief van 7.330 dollar tussen Shanghai en Noord-Europa is al beduidend minder dan de piek van 8.904 dollar/feu van 8 januari, maar nog altijd een veelvoud van de 1.602 dollar/feu van precies een jaar geleden.

Ook op de noord-zuidroutes is een dalende trend ingezet. De tarieven tussen Shanghai en Santos piekten op 15 januari met 8.907 dollar en zijn vandaag op een niveau van 6.855 dollar beland (-23%). De tarieferosie is het grootst tussen het Verre en Midden-Oosten. Tussen Shanghai en Jebel Ali daalden de gemiddelde spotvrachten van 1.995 dollar per teu in het begin van het jaar naar 1.373 dollar/teu vandaag (-31%).

Trans-Pacific

Het enige grote vaargebied waar de tarieven betrekkelijk stabiel blijven, is de trans-Pacific. Voor spottransporten tussen Shanghai en Los Angeles blijven de tarieven rond de 4.000 dollar/feu schommelen en bleef de daling deze week beperkt tot amper vijftien dollar. Tussen Shanghai en New York steeg het tarief deze week zelfs met 9 dollar naar 4.795 dollar per 40’-container.

Die prijsstabiliteit is voor de carriers erg belangrijk, omdat het verkeer tussen de Far East en Noord-Amerika voor hen het grootste is in termen van volumes.

Stefan Verberckmoes