Haven Oostende: “Op 12 weken klaar voor Britse ferry’s”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Oostende blijft realistisch voor het heropstarten van een ferrydienst naar Engeland. “Wij zijn er geen tegenstanders van, integendeel”, zegt burgemeester Bart Tommelein. “De absolute voorwaarde is wel dat deze dienst rendabel is. Maar zolang de onvoorspelbaarheid rond de brexit aanhoudt, zet niemand zo’n grote investering op de agenda.”

De kusthaven blijft ook openstaan voor een eventuele opportuniteit geschonken door de Britse regering, zelfs na het fiasco van Seaborne Freight. Dat had van de Britse regering een subsidie gekregen om met het opstarten van Oostende-Ramsgate de verwachte brexitfiles op de bestaande routes te ontlasten. Uiteindelijk bleek deze ‘rederij’ een lege doos. “Toch blijven we alert voor Britse overheidsvoorstellen om Oostende een rol te geven in het opvangen van een harde brexitschok”, aldus Tommelein.

Andere Britse havens in beeld

Vorige week maakte het Department of Transport bekend dat het tien miljoen pond subsidies uitgaf voor het snel aanleggen van extra parkeer- en opslagplaatsen in zestien Britse havens. Ramsgate is daar niet bij. “Dat hoeft ons niet te verontrusten, want in Ramsgate vond begin dit jaar al een capaciteitsoefening plaats, waarbij ze onder meer een vliegveld inschakelden. Niettemin kijken we vanuit Oostende ook naar andere Britse havens”, zegt Tommelein.

“Mocht iemand concreet beslissen om via Oostende te varen, dan kan het operationeel snel gaan”, zegt Dirk Declerck, gedelegeerd bestuurder van Haven Oostende. “We hebben nog altijd de twee laadbruggen die tot 2013 in dienst waren. Daarnaast investeerden we dit jaar al in een hoogspanningscabine en beveiligingscamera’s. Dit gebeurde in het kader van een algemene upgrade van de haven. Daardoor kunnen wij, mocht er een beslissing vallen, op twaalf weken helemaal klaar zijn om de ferry’s veilig en correct te ontvangen.”

Roel Jacobus