Antwerps Havenbedrijf opent nieuw nautisch zenuwcentrum

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Kaai 602-612, vlakbij de Lillobrug, is de plek waarop Havenbedrijf Antwerpen zijn nautische diensten clustert. Een operatie die al enkele jaren bezig is, en waarin nu de kroon op het werk werd gezet met de oplevering van een nieuw NOC-gebouw (Nautische Operationele Cluster) op het terrein. Een fikse investering van zo’n 50 miljoen euro, maar voor dat geld krijgt het Havenbedrijf er een hypermodern kantoorgebouw (ontwerp, uitvoering en onderhoud door Cordeel) bij. Zonnepanelen, warmtepompen, doorgedreven isolatie, parkings voor elektrische fietsen en wagens maken van het complex een schoolvoorbeeld van duurzaam ontwerp. In totaal beslaat het NOC-complex 77.000 m2, waarvan 12.050 m2 magazijnen. Wanneer eind dit jaar ook de scheepvaartpolitie haar intrek neemt op de site, komt een einde aan een transitieproces dat zowat drie jaar in beslag nam. Met hetzelfde aantal mensen kan er nu meer worden gedaan, geheel in lijn met de streefdoelen rond ‘operational excellence’ uit het ondernemingsplan van de haven voor 2018-2020. Bovendien konden een zestal oude gebouwen (waaronder de vroegere werkhuizen op de Droogdokken) worden afgestoten. 

Kleinere lockers besparen 300.000 euro

Kleine ingrepen genereren bij het ontwerp opvallende winsten. Zo werden nieuwe lockers voor het personeel ontworpen, die de helft minder plaats innemen. “Als je voor vierhonderd mensen lockers moet voorzien, scheelt hem dat bijna 300.000 euro aan bouwkosten”, rekent directeur operaties Rob Smeets voor. 

De integratie van verschillende diensten op één plaats moet voor meer efficiëntie en een vlottere samenwerking zorgen. De verschillende onderhoudsafdelingen werden al samengevoegd, maar ook alle havenkapiteinsdiensten zitten nu op één plek. Door de locatie in het hart van de haven kan er vlot heen en weer worden gependeld tussen beide Schelde-oevers. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer blijft evenwel een werkpunt. 

Hybride hub

Het nieuwe NOC-complex wordt ook de thuishaven van nieuwe, hybride-aangedreven handhavingsvoertuigen voor de dokmeesters. Meer dan vroeger zullen de dokmeesters op het water actief worden. Ze kunnen zowel elektrisch als op diesel varen en kunnen op de NOC of aan Kaai 1622 walstroom opladen. Ook de sleepbotenvloot vindt er een onderkomen. Die wordt op termijn afgebouwd van 19 naar 17, maar krijgt er wel een waterstofaangedreven ‘broertje’ bij, naast een moderne dieselaar van het type ‘Bis Viridis’ en een op methanol omgebouwde ‘klassieke’ sleepboot. 

Deze vrijdagavond maken de medewerkers van het Havenbedrijf kennis met de nieuwe gebouwen op hun personeelsfeest, dat voor de gelegenheid aan Kaai 602 plaatsvindt. Ook de Hydroville, de waterstofaangedreven passagiersboot van CMB, maakt zijn opwachting. 

Michiel Leen