Export naar VK neemt weer toe na sterke daling in tweede kwartaal

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

In het tweede kwartaal van dit jaar exporteerde de Belgische economie naar het Verenigd Koninkrijk maar liefst 12,27% minder (een exact bedrag werd niet bekendgemaakt) dan in dezelfde periode vorig jaar. “Dat is waarschijnlijk te verklaren door een brexiteffect”, zegt de Nationale Bank van België. “De afschaffing voor het VK van de faciliteiten van het vrije verkeer van goederen binnen de EU, kan een impact gehad hebben op het gedrag van de ondernemingen en hun klanten. De daling liet zich voornamelijk optekenen bij het wegtransportmaterieel (-3,4 %), de farmaceutische producten (-16,6 %) en de minerale producten (-57,9 %).”

Dit nationaal economisch cijfer bevestigt wat in juli werd bekendgemaakt door het havenbestuur van Zeebrugge, de voornaamste Belgisch poort naar het VK. Na de Britse hamsterkoorts in aanloop naar de eerste brexitdatum 29 maart, noteerde de kusthaven in het tweede kwartaal een neerwaartse knik. Concreet daalden bijvoorbeeld de rorovolumes naar het VK in mei met 6,8% en in juni met 12,3%.

Geen safety stocks meer

“Dat is ook wat wij op het terrein ondervinden: in het tweede kwartaal vielen bij veel collega’s de volumes sterk terug”, zegt Kim Notman, CEO van Middlegate Europe, dat transport en warehousing verricht in Zeebrugge, Hull en Luik. “In tegenstelling tot de eerste twee brexitdata 29 maart en 12 april, leggen de ondernemingen op de Britse markt nu geen safety stocks aan. Dat heeft hen veel geld gekost zonder dat het achteraf nodig bleek. Ze kijken nu de kat uit de boom want politiek kan het nog alle kanten op. Ik verwacht persoonlijk niet dat er op 31 effectief een brexit komt maar met Boris weet je nooit. Hij beseft als geen ander dat als hij het nu niet waarmaakt, zijn politieke rol uitgespeeld is.”

De aanhoudende onzekerheid doet veel bedrijven twijfelen om toekomstgerichte beslissingen te nemen. “Iedereen heeft het een beetje gehad met die toestand. Toch zal er niet vanzelf een oplossing komen. Wij hebben ons op het ergste voorbereid door in Hull extra palletplaatsen te voorzien en door de administratieve processen verregaand te digitaliseren. Het verrast me dat veel bedrijven nog niet de stap zetten om het laatste stukje informatisering door te voeren. Wij legden alvast links met de Douane, het digitaal plaform RX/SeaPort en rederijen zoals P&O Ferries.”

Volumes nemen weer toe

In het huidige derde kwartaal namen de volumes richting VK weer toe. “Sinds september komt de business weer op dreef. Bijvoorbeeld voor het eerst sinds maanden moeten wij extra trailers huren. We mogen spreken van een algemene trend want ook bij de ferrymaatschappijen en het havenbestuur horen we dit”, zegt Notman.

Toch blijft het zeer moeilijk om plannen te maken. “Bij de eerste twee aangekondigde brexitdata was er een sterk effect op de business. Nu is het veel moeilijker om te reageren want alom is er twijfel gerezen of een brexit wel mogelijk is. De Europese leiders maken trouwens duidelijk dat ze niet staan te wachten om telkens opnieuw drie maanden uitstel te geven.”

Roel Jacobus